Wyrok WSA w Krakowie z dnia 29 lipca 2004 r., sygn. I SA/Kr 1723/01
Dnia 29 lipca 2004r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Długosz - Ślusarczyk Sędziowie NSA Jan Zając Asesor WSA Anna Znamiec (spr.) Protokolant Krystyna Mech po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 lipca 2004r. sprawy ze skargi E. i S. S. na decyzję Izby Skarbowej z dnia 19 lipca 2001 r. Nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 1999 r. - skargę oddala -
Uzasadnienie
Pismem z dnia[...]11.2000 r. E. i S. S.zwrócili się do Drugiego Urzędu Skarbowego o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 1999 r. ze sprzedaży akcji pracowniczych Banku Handlowego W ocenie podatników dochód ze sprzedaży akcji Banku Handlowego S.A. nabytych w 1997 r. w tzw. "transzy pracowniczej" podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 52 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 z późn. zm.), gdyż akcje zostały dopuszczone do obrotu publicznego i nabyte przez podatnika S. S. na podstawie oferty publicznej.
Decyzją z dnia [...].04.2001 r. Nr [...] Drugi Urząd Skarbowy odmówił podatnikom stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 1999 r, uznając, że dochody ze sprzedaży akcji nabytych przez pracowników Banku Handlowego SA w nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 52 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 z późn. zm.) ponieważ nabycie akcji przez pracowników Banku nastąpiło w szczególnym trybie, który nie może być utożsamiany z oferta publiczną a zatem nie spełniono warunku określonego w cyt. przepisie art. 52 pkt 1 lit a cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Od decyzji tej podatnicy złożyli odwołanie do Izby Skarbowej .Zdaniem skarżących nabycie akcji Banku Handlowego nastąpiło w ramach obrotu publicznego na podstawie oferty publicznej, w związku, z czym dochód ze sprzedaży akcji powinien być zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 52 pkt 1 lit a cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto odwołujący się podnoszą że Bank Handlowy nie był przedsiębiorstwem państwowym, aby do jego prywatyzacji miały zastosowanie przepisy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Sprzedaż akcji Banku pracownikom odbywała się na szczególnych warunkach określonych na podstawie upoważnienia Rady Ministrów zawartego w Uchwale Nr 18 z dnia 26 marca 1997 r. w sprawie udzielenia zgody na prywatyzację i zezwolenia na szczególny tryb zbycia akcji Banku oraz przez Ministra Skarbu Państwa w Regulaminie nabywania akcji przez pracowników Banku Handlowego SA w ramach oferty publicznej.
