Wyrok WSA w Lublinie z dnia 27 października 2004 r., sygn. II SA/Lu 566/04
1. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach /Dz.U. nr 62 poz. 628 ze zm./ nie zawiera ani upoważnienia szczegółowego, ani generalnego do stanowienia aktów prawa miejscowego w zakresie obowiązków osób prowadzących zbiórkę odpadów.
2. Obowiązek selektywnej zbiórki odpadów, wynikający z przepisu art. 10 ustawy nie może być powtarzany w aktach prawa miejscowego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie po rozpoznaniu sprawy ze skargi Prezydenta Miasta L. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody L. z dnia 30 lipca 2004 r. (...) w przedmiocie nieważności uchwały Rady Miasta L. w sprawie zmiany uchwały Rady dotyczącej szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta L. - oddala skargę.
UZASADNIENIE
Uchwałą nr 426/XX/2004 z dnia 24 czerwca 2004 r. Rada Miasta L. zmieniła uchwałę nr 207A/111/2003 z dnia 26 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta L. w ten sposób, że w par. 5 uchwały nr 207 dodany został ustęp 6 w brzmieniu: "Jednostki wywozowe odbierające odpady komunalne od mieszkańców L. zobowiązane są do sortowania pozyskanej frakcji suchej oraz przekazywania do kompostowania odpadów roślinnych"/par. 1 ust. 2 uchwały nr 426/XX/2004/.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 30 lipca 2004 r. Wojewoda L. stwierdził nieważność uchwały nr 426/XX/2004 Rady Miasta L. w części obejmującej par. 1 ust. 2.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewoda L. podniósł, że wprowadzona uchwałą regulacja podjęta została bez podstawy prawnej, z przekroczeniem ustawowego upoważnienia zawartego w art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przepis ten wymienia w sposób wyczerpujący katalog spraw, w których ustawodawca upoważnił radę gminy do określenia szczegółowych zasad postępowania. Nałożony na podmioty odbierające odpady komunalne obowiązek sortowania odpadów wykracza poza materię określoną w przepisie art. 4 pkt 1-6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W szczególności podstawy prawnej regulacji zawartej w uchwale nie może stanowić przepis art. 4 pkt 1 lit. "a" powołanej ustawy. Na podstawie tego przepisu rada gminy może określić jedynie wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, obejmujące prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Wymagania te dotyczyć mogą tylko właścicieli nieruchomości.
