Wyrok WSA w Opolu z dnia 12 kwietnia 2005 r., sygn. II SA/Op 37/05
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik - spraw. Sędziowie: Sędzia WSA Ewa Janowska Asesor sądowy Grażyna Jeżewska Protokolant: sekretarz sądowy Dorota Rak po rozpoznaniu w dniu 12 kwietnia 2005 r. na rozprawie sprawy ze skargi Rady Miejskiej w Nysie na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Opolskiego z dnia 15 grudnia 2004 r., nr PN.III-AS-0911-1-104/2004 w przedmiocie wydzierżawienia nieruchomości gminnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Nysie w dniu 9 listopada 2004 r. na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142., poz 1591 z późn. zm.) oraz art. 13 ust. 1 i art. 37 ust 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr 46, poz. 543 ze zm.) podjęła uchwałę Nr XXIX/498/04 w sprawie wydzierżawienia nieruchomości gminnej. W § 1 tej uchwały Rada Miejska w Nysie wyraziła zgodę na wydzierżawienie na okres 10 lat, na rzecz E. U., nieruchomości gminnych położonych w Nysie obręb Dolna Wieś, stanowiących wody stojące - stawy, oznaczonych jako działki nr 10/1, 10/2, 10/3, 10/4 i 10/5 km. 373 o łącznej powierzchni 5,7782 ha.
Wojewoda Opolski rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 15 grudnia 2004 r., nr PN.III-AS-0911-1-104/2004, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142., poz 1591 z późn. zm.) stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej w Nysie w dniu 9 listopada 2004 r., Nr XXIX/498/04 w sprawie wydzierżawienia nieruchomości gminnej. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Wojewoda podniósł, iż badana uchwała podjęta została z naruszeniem art. 37 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, gdyż obowiązujący od 22 września 2004 r. ust. 4 art. 37 przewiduje dla rady gminy uprawnienie do wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargowego trybu zawarcia na czas dłuższy niż 3 lata umów użytkowania, najmu lub dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządu terytorialnego. Odpowiednie jednak stosowanie ust. 1 oznacza, iż bezprzetargowy sposób zawierania tych umów dopuszczalny jest tylko w przypadkach taksatywnie wymienionych w ust. 2 art. 37 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Żadna z wymienionych w tym przepisem przesłanek nie zachodzi w stosunku do E. U., a tym samym badana uchwała narusza prawo. Organ nadzorczy zwrócił jednocześnie uwagę, iż ust. 3 art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami upoważnił radę gminy, powiatu, sejmiku, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, do zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości z uwagi na ich przeznaczenie lub podmioty korzystające z tych nieruchomości, o ile nieruchomości są przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe lub na realizację urządzeń infrastruktury technicznej, albo innych celów publicznych, jeżeli cele te są realizowane przez podmioty, dla których są to cele statutowe i których dochody przeznacza się w całości na działalność statutową. Przepis ten stosuje się również, gdy sprzedaż nieruchomości następuje na rzecz osoby, która dzierżawi nieruchomość na podstawie umowy zawartej, co najmniej na 10 lat, jeżeli nieruchomość ta została zabudowana na podstawie zezwolenia na budowę. Budowa stawów hodowlanych nie jest celem publicznym, o którym mowa w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, a zatem z tych względów bezprzetargowa forma dzierżawy nieruchomości gminnych położonych w Nysie obręb Dolna Wieś, będących stawami oznaczonych jako działki 10/1, 10/2.10/3.10/4 i 10/5 km o łącznej powierzchni 5,7782 ha, nie jest dopuszczalna.
