Wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 sierpnia 2006 r., sygn. III SA/Wa 1020/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia NSA Krystyna Chustecka (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Joanna Tarno, Asesor WSA Dariusz Turek, Protokolant R.P., po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 sierpnia 2006 r. sprawy ze skargi Zespołu Opieki Zdrowotnej w S. na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia (...) grudnia 2005 r. nr (...) w przedmiocie określenia zobowiązania z tytułu wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wraz z odsetkami za zwłokę oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia (...)marca 2005 r. Prezes Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - dalej "Prezes PFRON", rozpoznając ponownie sprawę w związku z decyzją Ministra Polityki Społecznej z dnia (...) stycznia 2005r. uchylającą decyzję Prezesa PFRON z (...) września 2004 r. i przekazującą sprawę do ponownego rozpoznania, określił Zespołowi Opieki Zdrowotnej w S(...) - dalej "skarżący" wysokość zobowiązania z tytułu wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za okres od grudnia 1998 r. do grudnia 1999 r. w kwocie [...] zł. W podstawie prawnej decyzji Prezes PFRON powołał art. 49 ust. 1 i ust. 2, art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 ze zm. - dalej ustawa o rehabilitacji z 1997 r.), art. 21 § 1 pkt 1 i § 3, art. 51 § 1, art. 53 § 1 i § 4 oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm. - dalej ord. pod.)
Uzasadniając decyzję organ pierwszej instancji wskazał, że w trakcie kontroli przeprowadzonej w siedzibie skarżącego przez Urząd Kontroli Skarbowej w K. ustalono, że skarżący nie dopełnił obowiązku składania deklaracji oraz dokonania należnych wpłat wraz z odsetkami na PFRON. Zaniżenie należnych zobowiązań oraz obowiązkowych wpłat było skutkiem niewłaściwego interpretowania przez stronę skarżącą przepisów art. 4 ustawy z dnia 9 maja 1991 r. o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 46, poz. 201 ze zm. - dalej ust. o rehabilitacji z 1991 r.) oraz przepisów art. 21 ustawy o rehabilitacji z 1997 r. Skarżący bowiem naliczał wpłaty na PFRON na podstawie art. 65 ustawy o rehabilitacji z 1997 r. tj. według wskaźnika zatrudnienia niepełnosprawnych, który wynosił l % w 1998 r. i 3 % w 1999 r. Podkreślono, że zaniżony średnioroczny wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, który został określony w powołanym przepisie, stosować mogły jedynie zakłady prowadzące gospodarkę finansową na podstawie ustawy z dnia 5 stycznia 1999 r. Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 72, poz. 334 ze zm.) tj. państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne będące jednostkami lub zakładami budżetowymi.
