Wyrok WSA w Opolu z dnia 31 stycznia 2007 r., sygn. I SA/Op 341/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Wójcik Sędziowie WSA Tomasz Zborzyński (spr.) Asesor sąd. Marzena Łozowska Protokolant sekr. sądowy Joanna Zamojska - Jaszczyk po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 31 stycznia 2007 r. sprawy ze skargi A s. c. S. Ś., W. F. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z dnia [...], nr [...] w przedmiocie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług oddala skargę
Uzasadnienie
wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu
z dnia 31 stycznia 2007 r.
1. Skarżący S. Ś. oraz W. F., prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod firmą A s. c. w P., na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) pismem z dnia 11 marca 2005 r. (uzupełnionym pismami z dnia 16 i 17 marca 2005 r.) zwrócili się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie z wnioskiem o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.
Przedstawiając stan faktyczny wskazali, że działalność ich przedsiębiorstwa polega m.in. na handlu urządzeniami do pomiaru alkoholu w wydychanym powietrzu oraz świadczeniu usług legalizacyjnych i serwisowych tych urządzeń. Realizacja usługi legalizacyjnej polega m.in. na wystąpieniu do Urzędu Miar o wydanie świadectwa legalizacji. Z tego tytułu organ ten pobiera od skarżących opłatę nie wystawiając faktury VAT, bowiem jest to opłata za czynności sklasyfikowane pod numerem klasyfikacji statystycznej 75.13 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako czynności z zakresu administracji publicznej wspomagające proces gospodarowania. Natomiast firma skarżących świadcząc usługę na rzecz swoich kontrahentów do jej ceny dolicza podatek VAT według stawki 22%, przyjmując, że jest to usługa kompleksowa sklasyfikowana pod numerem klasyfikacji statystycznej 74.30 PKWiU, w zakres której wchodzi usługa legalizacji oraz koszty obsługi, w tym opłata legalizacyjna. Skarżący przedstawili zamiar dokonania rozdzielenia usługi przygotowania sprzętu do legalizacji od usługi jego legalizacji, w zakresie tej pierwszej obciążając klienta fakturą VAT według stawki 22%, natomiast odnośnie tej drugiej poprzez wystawienie noty obciążeniowej bez podatku od towarów i usług jako zwrot kosztów poniesionych w imieniu klienta na jego rzecz.
