Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 września 2007 r., sygn. II SA/Po 121/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie Sędzia NSA Jolanta Szaniecka Sędzia WSA Barbara Drzazga /spr./ Protokolant Starszy sekretarz sądowy Monika Pancewicz po rozpoznaniu w Poznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2007 r. przy udziale sprawy ze skargi D.M. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego; o d d a l a s k a r g ę /-/ B.Drzazga /-/ A.Łaskarzewska /-/ J.Szaniecka
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. decyzją z dnia [...]udzielił D. i B. małż. M. pozwolenia na użytkowanie budynku gospodarczego o pow. [...] m2, położonego w M. S. [...]. Jako podstawę rozstrzygnięcia organ wskazał art. 41 - 42 ustawy z dnia 24 października 1974 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 1974 r., Nr 38, poz. 229 ze zm.).Po rozpatrzeniu odwołania J. i Cz. małż. K. od w/w decyzji, organ odwoławczy Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, decyzją z dnia [...] r. utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Ta decyzja organu odwoławczego stała się przedmiotem skargi J. i Cz. małż. K do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 03 sierpnia 2006 r. sygn. II SA/Po 762/05 uchylił decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] i poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...] Nr [...] precyzując na co organ winien zwrócić uwagę ponownie rozpoznając sprawę. Sąd wyjaśnił, że organy winny sprawdzić, czy ustalenia aktualnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zakazują budowy na działce inwestorów przedmiotowego budynku gospodarczego, czy też taka zabudowa jest dozwolona. Sąd wskazał, dlaczego w rozpoznawanej sprawie winny mieć zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 października 1974 r. Prawo budowlane (Dz.U. Nr 38, poz. 229 ze zm.) i wyjaśnił, że zgodnie z art. 37 ust. 1 prawa budowlanego z 1974 r., w razie wybudowania obiektu budowlanego bez pozwolenia na budowę, organ administracji powinien rozważyć w pierwszej kolejności czy zachodzą przesłanki do nakazania przymusowej rozbiórki obiektu budowlanego. Precyzyjnie wskazano, że przesłankami takimi są:
