Wyrok WSA w Łodzi z dnia 30 maja 2008 r., sygn. II SA/Łd 216/08
Dnia 30 maja 2008 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Rosińska (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Anna Stępień, Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska, Protokolant Asystent sędziego Adrian Król, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 maja 2008 roku sprawy ze skargi A. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zawieszenia z urzędu postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Prezydenta Miasta Ł. z dnia [...], nr [...].
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [..] Prezydent Miasta Ł. na podstawie art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) zawiesił z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego z garażem i przyłączem wodociągowym, energetycznym, kanalizacji sanitarnej oraz zjazdu z drogi wewnętrznej na terenie nieruchomości położonej w Ł. przy ul. A na czas nie dłuższy niż do 21 września 2008 r.
W uzasadnieniu postanowienia organ I instancji wskazał, iż w dniu 21 września 2007 r. inwestor A. C. złożyła dla przedmiotowej inwestycji wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.
Analizując przedmiotowy wniosek organ administracji stwierdził, iż przedmiotowa działka znajduje się na terenie rolnym objętym uchwałą Rady Miasta w Ł. z dnia [..] w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta Ł. położonej w rejonie ulic: A,B,C, południowej granicy obrębu P oraz zachodniej granicy miasta.
Stosownie do treści zapisów Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Ł. (uchwała Rady Miasta w Ł. z dnia [..]) dla przedmiotowego terenu głównym problemem jest znaczny stopień degradacji środowiska przyrodniczego oraz krajobrazu wywołany intensywnym procesem rozpraszania zabudowy jednorodzinnej (typu miejskiego) i gospodarczej, w oderwaniu od strefy zurbanizowanej miasta oraz bez związku z otoczeniem, na działkach powstałych z nieskoordynowanej parcelacji pól, sytuowanych w najniższych miejscach doliny rzeki A. Podstawowymi celami polityki przestrzennej powinny stać się - ustrukturyzowanie przestrzenne terenów objętych presją inwestycyjną i naprawa stanu zagospodarowania terenów zabudowanych oraz zapewnienie ochrony zachowanych jeszcze walorów ekologicznych obszarów otwartych poprzez przywrócenie zniszczonych wartości krajobrazu i stanu równowagi środowiska przyrodniczego. Natomiast podstawowymi zadaniami polityki przestrzennej powinno być ustalenie strefy ochrony stanowisk archeologicznych, likwidacja zagrożeń dla środowiska przyrodniczego, eliminacja konfliktowych i szkodliwych form zagospodarowania terenów, tworzenie warunków dla działań związanych z rehabilitacją terenów zdegradowanych i naprawą poprzez wyposażanie terenów należących do strefy zurbanizowanej w stan zagospodarowania terenów zabudowanych oraz przywrócenie ładu przestrzennego poprzez czytelne rozgraniczenie terenów strefy zurbanizowanej od terenów strefy niezurbanizowanej i wykluczenie możliwości podejmowania przypadkowych działań inwestycyjnych. Zgodnie z ustaleniami powyższego studium zadaniami i programami służącymi realizacji celów publicznych w granicach jednostki powinny zostać objęte ochrona zachowanego dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, a także realizacja elementów infrastruktury technicznej.
