Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 29 maja 2008 r., sygn. II SA/Wr 184/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA - Halina Kremis, Sędzia WSA - Alicja Palus /sprawozdawca/, Sędzia NSA - Julia Szczygielska, Protokolant - Paweł Kysiak, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 29 maja 2008r. sprawy ze skargi Gminy Miejskiej Z. na decyzję D. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we W. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nakazu usunięcia nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego budynku przy ul. B. [...] w Z. oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w powiecie j. - wyznaczony do załatwienia sprawy postanowieniem D. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] nr [...] po wyłączeniu Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Z. od udziału w postępowaniu - działając na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane /t.j. Dz.U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm./ oraz art. 104 kodeksu postępowania administracyjnego nakazał współwłaścicielom : Gminie Z. oraz M. i P. W. , M. C. i M. C. przeprowadzenie następujących prac remontowych w budynku przy ul. B. [...]w Z. /działka nr ewidencyjny [...]/:
1) likwidację nieszczelności ceramicznego pokrycia dachowego;
2) wykonanie obróbek blacharskich ogniomuru;
3) naprawa obróbek blacharskich przewodów kominowych;
4) naprawa uszkodzonego gzymsu;
5) uzupełnienie ubytków tynków zewnętrznych ściany frontowej na poziomie II kondygnacji w terminie do dnia 30 kwietnia 2008r.
Uzasadniając to orzeczenie organ wyjaśnił, że przedmiotowy budynek mieszkalno-usługowy stanowi współwłasność Gminy Z. , M. i P. W. oraz M. C. i M. C..
Wskazał następnie, że z przeprowadzonego w dniu 19 września 2007r. dowodu z oględzin wraz z dokumentacją fotograficzną, a także orzeczenia technicznego sporządzonego przez osobę uprawnioną w marcu 2007r. oraz protokołów rocznych i pięcioletnich przeglądów okresowych stanu technicznego omawianego obiektu budowlanego jednoznacznie wynika, że budynek ten znajduje się w nieodpowiednim stanie technicznym i wymaga przeprowadzenia w niezbędnym zakresie robót remontowo-budowlanych, określonych w osnowie decyzji. Stwierdzono bowiem wynikające z nieszczelności pokrycia dachowego przecieki, powodujące zawilgocenia konstrukcji, ubytek w obróbce blacharskiej ogniomuru, uszkodzenia gzymsu wieńczącego od zaplecza budynku, ubytki i zawilgocenia tynków elewacji zewnętrznej na poziomie II kondygnacji. Ponadto ustalono, że budynek podlega ochronie konserwatorskiej na podstawie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Z. jako położony w strefie ścisłej ochrony konserwatorskiej, w której obowiązują zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej. D. Wojewódzki Konserwator Zabytków we W. - Delegatura w L. postanowieniem z dnia [...] nr [...] wydanym w trybie art. 106 kpa potwierdził konieczność przeprowadzenia robót remontowych, skonkretyzowanych w decyzji dla zabezpieczenia przedmiotowego obiektu o walorach kulturowych przed dalszymi zniszczeniami, stosownie do przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami /Dz.U. Nr 162, poz. 1568/.
