Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 28 września 2009 r., sygn. II SA/Gl 761/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Krawczyk, Sędziowie Sędzia WSA Iwona Bogucka, Sędzia WSA Rafał Wolnik (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Beata Bieroń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 września 2009 r. sprawy ze skargi Powiatu [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zgody na wynajęcie na czas nieoznaczony w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność powiatu oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...]. Wojewoda [...] stwierdził nieważność uchwały nr [...] Rady Powiatu w T. z dnia [...]. Organ nadzoru wskazał, iż przedmiotowa uchwała jest niezgodna z art. 37 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004, nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), zwanej dalej u.g.n.
W § 1 wskazanej uchwały Rada Powiatu w T. wyraziła zgodę na wynajęcie w trybie bezprzetargowym na czas nieoznaczony pomieszczeń w budynku Zespołu Szkół A w T. przy ulicy [...] dla Wyższej Szkoły B w O. z przeznaczeniem na prowadzenie Wydziału Zamiejscowego. Jako podstawę prawną uchwały wskazano przepisy art. 25b w związku z art. 23 ust. 1 pkt 7a oraz art. 37 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Stwierdzając zaskarżonym rozstrzygnięciem nieważność ww. uchwały organ nadzoru wskazał, iż z redakcji przepisu art. 12 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz z art. 37 u.g.n. wynika, że oddawanie nieruchomości w użytkowanie, najem lub dzierżawę na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony następuje w drodze przetargu. Norma zawarta w zdaniu drugim art. 37 ust. 4 u.g.n. upoważnia organ jednostki samorządu terytorialnego do wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy użytkowania, najmu lub dzierżawy w konkretnym, zindywidualizowanym przypadku wskazanym we wniosku organu wykonawczego. Organ nadzoru podniósł nadto, iż katalog przypadków, w których rada może wyrazić zgodę na odstąpienie od obowiązkowego trybu zawarcia umów najmu, ma charakter zamknięty oparty wyłącznie na odpowiednio stosowanym przepisie art. 37 ust. 3 u.g.n., albowiem w sytuacjach wymienionych w art. 37 ust. 2 zawarcie umowy z mocy prawa następuje w trybie bezprzetargowym. W ocenie organu nadzoru przepis art. 37 ust. 1 u.g.n. może być stosowany jedynie odpowiednio, a nie wprost, jako że nie wszystkie przypadki ustawowe mogą w praktyce dotyczyć umów użytkowania, najmu czy dzierżawy. Powołał się przy tym na wyroki tut. Sądu m.in. o sygn. akt II SA/Gl 605/06 z dnia 23 października 2006 r., II SA/Gl 770/06 z dnia 29 listopada 2006 r. oraz na wyrok NSA w Warszawie z dnia 11 kwietnia 2006 r., I OSK 756/05. W konkluzji organ stwierdził, iż w przypadku przedmiotowej uchwały Rady Powiatu w T. z dnia [...] nie zachodzi sytuacja, która dawałaby podstawę do wyrażenia przez nią zgody na zawarcie umowy najmu na czas nieoznaczony, skoro najemcy nie wyłoniono w drodze przetargu. Pomieszczenia w budynku Zespołu Szkół A wynajęte mają być dla Wyższej Szkoły B w O., która jest niepubliczną szkołą wyższą z przeznaczeniem na prowadzenie Wydziału Zamiejscowego, a więc na żaden z celów, o których mowa w art. 37 ust. 3 u.g.n. W szczególności utrzymywanie pomieszczeń dla niepublicznych szkół wyższych nie stanowi celu publicznego w rozumieniu art. 6 u.g.n..
