Postanowienie WSA w Poznaniu z dnia 17 września 2009 r., sygn. II SA/Po 472/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Batorowicz po rozpoznaniu w dniu 17 września 2009 r. wniosków skarżących o wstrzymanie wykonalności zaskarżonego aktu na posiedzeniu niejawnym w sprawie ze skargi J. I. W. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...]maja 2009 r. nr [...] nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji postanawia odmówić wstrzymania wykonalności zaskarżonej decyzji. /-/W.Batorowicz
Uzasadnienie
W obydwu skargach na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia[...]maja 2009 r. (nr [...]nr [...]), którą utrzymało w mocy decyzję własną nr [...]z dnia [...] marca 2009 r. o odmowie stwierdzenia nieważności ostatecznej decyzji Wójta Gminy W. Nr [...]z dnia [...] sierpnia 2007 r. w przedmiocie określenia środowiskowych uwarunkowań zgody na realizacje przedsięwzięcia polegającego na wydobywaniu węgla brunatnego ze złoża "[...]" w granicach gminy W., zostały zawarte wnioski o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji z uwagi na niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody, jak i spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. W ocenie skarżących wykonanie zaskarżonej decyzji spowoduje nieodwracalne skutki prawne, bowiem w prawie krajowym brak jest instrumentów zapewniających restytucję stanu pierwotnego po rozpoczęciu eksploatacji złoża, a w ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. Nr 175, poz. 49 ze zm.) przewidziano środki zaradcze, ale w razie wykonania zaskarżonej decyzji mogłyby to być jedynie środki naprawcze o charakterze kompensacyjnym, które nie odwracają skutków prawnych. Skarżący wskazali na zagrożenie obszarów chronionych i środowiska przyrodniczego okolic planowanej inwestycji oraz powołali stanowisko piśmiennictwa i orzecznictwa co do przesłanek wstrzymania wykonania ostatecznej decyzji administracyjnej w razie niebezpieczeństwa wyrządzenia szkody w środowisku - obszarowi Natura 2000. Skarżący podkreślili znaczenie zasady prewencji i ostrożności obowiązujących w systemie prawa ochrony środowiska, jak również wskazali na bardzo zbliżony charakter sprawy o sygn. akt VII SA/Wa 1263/07 prowadzonej przez WSA w Warszawie, w której Sąd uwzględnił zarzuty skargi i wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. Ponadto zwrócili uwagę na to, że poza przesłankami z art. 61 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi do "uzasadnionych przypadków" przemawiających za wstrzymaniem wykonania zaskarżonej decyzji nauka prawa zalicza prawdopodobieństwo wadliwości zaskarżonej decyzji, a liczba i doniosłość prawna i oczywistość zarzutów podniesionych w skardze wskazuje, że decyzja może zostać wyeliminowana z obrotu prawnego.
