Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 października 2009 r., sygn. IV SA/Wa 607/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alina Balicka, Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Czerwiński, Sędzia WSA Aneta Dąbrowska (spr.), Protokolant Joanna Kurek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 października 2009 r. sprawy ze skarg E. W., M. B. i R. B. - następców prawnych J. B., T. B., J. K. i H. W. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] lutego 2008 r. nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia oddala skargi
Uzasadnienie
Minister Środowiska decyzją z [...] lutego 2008 r. - zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie - utrzymał w mocy decyzję Wojewody [...] z [...] maja 2007 r. o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie skrzyżowania ulic: [...]-[...]-[...]i [...] w K. w km DK 94 od 331 + 788 do 332 + 573 i w DK 7 od 664 + 261 do 665 + 711.
Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie organ wskazał, iż istniejące skrzyżowanie zlokalizowane w obrębie ww ulic pracuje już na granicy przepustowości i konieczne jest usprawnienie pracy tego układu komunikacyjnego we wskazanym. Prognozowany wzrost natężenia ruchu w kolejnych latach spowoduje wzrost uciążliwości skrzyżowania na terenach leżących w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Ponadto na tym odcinku drogi na ruch tranzytowy nakłada się ruch międzydzielnicowy i lokalny związany z istniejącym zagospodarowaniem w tym rejonie. Inwestycja ma na celu poprawę układu komunikacyjnego i upłynnienie ruchu na ważnym węźle wylotowym z aglomeracji krakowskiej, gdzie już obecnie tworzą się "korki" uliczne. Przebudowa ronda oraz dróg dojazdowych przez upłynnienie oraz zwiększenie prędkości przelotowych spowoduje poprawę sytuacji w stosunku do stanu istniejącego w zakresie ochrony powietrza oraz ochrony przed hałasem.
Dalej Minister wskazał, iż w raporcie o oddziaływaniu na środowisko wzięto pod uwagę cztery warianty przedsięwzięcia, różniące się długością estakady na kierunku wschód -- zachód, oraz sposobem poprowadzenia tunelu na kierunku północ -- południe. We wszystkich przypadkach geometria ronda pozostanie praktycznie taka sama, a inwestycja nieznacznie wykraczać będzie poza istniejący pas drogowy. Lokalizacja węzła komunikacyjnego nie podlegała wariantowaniu, z uwagi na, konieczność powiązania ronda z istniejącym układem komunikacyjnym. W raporcie analizowano również wariant "zerowy" polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia.
