Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 13 stycznia 2010 r., sygn. II SA/Gl 752/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik, Sędziowie Sędzia NSA Łucja Franiczek, Sędzia WSA Wojciech Organiściak (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Małgorzata Orman, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 stycznia 2010 r. sprawy ze skargi "A" w C. na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia danych z ewidencji gruntów i budynków oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...]r. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w C. Inspektorat w M. (dalej ZUS) zwrócił się do Starosty Powiatowego w M. (Wydział Geodezji i Kartografii) o udostępnienie informacji (danych) z "[...]" poprzez podanie numerów: aktu własności gruntu, aktu notarialnego i księgi wieczystej. Jako przeznaczenie żądanych danych wskazano postępowanie egzekucyjne, jako informację umożliwiające wyszukanie w zbiorze danych wskazano: K. H., zam. P. ul. [...].
Postanowieniem z dnia [...] r., działający z upoważnienia Starosty Powiatowego w M. Naczelnik Wydziału Geodezji i Kartografii, na podstawie art. 219 w związku z art. 217 § 2 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 20 i art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 240, poz. 2027 ze zm.) odmówił udzielenia informacji żądanych we wniosku.
W uzasadnieniu wskazano, iż niezależnie od treści wniosku o udostępnienie danych (udzielenie informacji o nieruchomościach) podlega on rozpoznaniu w formach uregulowanych przepisami ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz Kodeksu postępowania administracyjnego. Podkreślono, iż zasady udostępniania danych ewidencyjnych określa art. 24 ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, który stanowi, że wyrysy i wypisy z operatu ewidencyjnego są wydawane przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków odpłatnie na żądanie właścicieli lub osób fizycznych i prawnych, w których władaniu znajduje się grunt, budynek lub lokal, osobom fizycznym i prawnym, oraz innym jednostkom organizacyjnym nie posiadających osobowości prawnej, które mają interes prawny w tym zakresie, czyli wykażą go wskazaniem odpowiedniego przepisu prawa materialnego. Podkreślono, że informacje z zasobu geodezyjnego i kartograficznego mogą dotyczyć jedynie konkretnego (zindywidualizowanego) gruntu, budynku bądź lokalu, co oznacza m. in. iż w zakres tych informacji nie wchodzą dane dotyczące właściciela, a w celu ich uzyskania konieczne jest wskazanie konkretnej nieruchomości lub działki, a nie nazwiska właściciela. Podkreślono, iż informacje pochodzące z zasobu geodezyjnego i kartograficznego, o ile nie przybierają formy wypisu i wyrysu, mogą dotyczyć jedynie konkretnego gruntu, budynku bądź lokalu i przybierają formę zaświadczenia w rozumieniu art. 217 Kpa. Wskazano w związku z tym, iż ZUS nie wykazał interesu prawnego koniecznego dla pozyskania wnioskowanych danych, a nadto stwierdzono, że żaden z przywołanych przez ZUS przepisów, w tym przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, nie uprawnia do udzielenia żądanych informacji z danych znajdujących się w posiadaniu organu. Wskazano także, iż poszukiwanie majątku nieruchomego dłużnika nie należy do procedury administracyjnej lecz cywilnej. Podsumowując, zaakcentowano, iż w rozpatrywanej sprawie z uwagi na brak wskazania przez ZUS nieznanego mu przedmiotu własności dłużnika, w istocie chodzi o poszukiwanie majątku, co uzasadnia interes faktyczny, a nie prawny do urzędowego potwierdzenia danych.
