Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 października 2010 r., sygn. IV SA/Po 499/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kręcichwost - Durchowska (spr.) Sędziowie WSA Donata Starosta WSA Anna Jarosz Protokolant st.sekr.sąd. Justyna Frankowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 06 października 2010 r. przy udziale sprawy ze skargi A.W. na decyzję Wojewody W. z dnia [...] maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia na budowę I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Wojewody W. na rzecz A. W. kwotę 500 zł (pięćset) tytułem zwrotu kosztów sądowych oraz kwotę 737 zł (siedemset trzydzieści siedem) tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego; III. określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] marca 2010 r., nr [...] Starosta K. zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę W. P. obejmujące rozbudowę budynku mieszkalnego w R. - R., ul. L. [...] na dz. nr [...] . W uzasadnieniu organ przedstawił przebieg postępowania.
Odwołanie od powyższej decyzji wniósł A. W. wnosząc o jej uchylenie. Odwołujący podniósł, iż zagadnienie wstępne w przedmiotowej sprawie, a więc decyzja o warunkach zabudowy została wydana z rażącym naruszeniem prawa, co powoduje jej nieważność oraz iż decyzja wydana na bazie decyzji nieważnej jest także nieważna. Zdaniem odwołującego Starosta K. winien wstrzymać się z wydaniem przedmiotowej decyzji do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia tej kwestii przez NSA.
Dalej odwołujący podniósł, iż zgodnie z przepisem art. 15 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego ( tekst jednolity Dz. U. z 2000r. nr 98, poz. 1071, ze zm. - dalej Kpa.) postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne. Oznacza to, że każda sprawa administracyjna rozpoznana i rozstrzygnięta decyzją organu I instancji podlega, w wyniku wniesienia odwołania przez podmiot do tego legitymowany, ponownemu rozpoznaniu i rozstrzygnięciu przez organ II instancji. Odwołujący zwrócił uwagę, iż dwukrotne rozpoznanie oznacza obowiązek przeprowadzenia dwukrotnie postępowania wyjaśniającego. Przedmiotem postępowania odwoławczego nie jest bowiem weryfikacja decyzji, a ponowne rozpatrzenie sprawy administracyjnej. W ocenie odwołującego zaskarżona decyzja narusza art. 32, 33, 34, 35,36, 39 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tekst jednolity -Dz.U. z 2006r. , nr 156, poz 1118 ze zm. ).
