Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 maja 2011 r., sygn. III SA/Po 61/11
Dnia 17 maja 2011 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Górecka Sędziowie WSA Beata Sokołowska (spr.) WSA Walentyna Długaszewska Protokolant: st. sekr. sąd. Janusz Maciaszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 maja 2011 roku przy udziale sprawy ze skargi W. L. na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia r. nr w przedmiocie odmowy przyznania płatności bezpośrednich i płatności uzupełniających na rok 2009 o d d a l a s k a r g ę
Uzasadnienie
Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa decyzją z dnia 14 maja 2010 r. wydaną na podstawie art. 7 ust. 1, 2, art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. Nr 170 z 2008 r., poz. 1051 ze zm.) - odmówił przyznania jednolitej płatności obszarowej oraz uzupełniającej krajowej płatności bezpośredniej do powierzchni upraw innych roślin na 2009 rok.
W uzasadnieniu organ podniósł, iż w toku postępowania administracyjnego odnośnie działki rolnej E ujawniono różnicę pomiędzy powierzchnią stwierdzoną w trakcie kontroli (1, 12 ha) a powierzchnią zadeklarowaną do objęcia JPO i UPO we wniosku o dopłaty (1,26 ha). W trakcie kontroli administracyjnej stwierdzono również błąd kontroli krzyżowej z innym producentem rolnym dotyczący działek nr ..., które zostały wykluczone ostatecznie z płatności. Wnioskodawca oświadczył, iż jest aktualnym właścicielem spornych działek, załączając odpowiedni wypis z ewidencji gruntów. Z kolei R. przedłożył oświadczenie o posiadaniu i uprawianiu działek nr ..., a ponadto załączył nieprawomocne postanowienie SR stwierdzające zasiedzenie przez niego tych gruntów z dniem 14 maja 2008 r. Wnioskodawca był nieobecny w trakcie rozprawy administracyjnej przeprowadzonej w dniu 6 stycznia 2010 r. Świadkowie potwierdzili użytkowanie spornych gruntów przez R. od 1978 r. ( w tym również w 2009 r. ). Organ podkreślił, iż zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. Nr 170 z 2008 r. poz. 1051 ze zm.) o przyznaniu płatności decyduje faktyczne posiadanie (użytkowanie rolnicze) gruntów rolnych, niezależnie od tytułu ich własności. W toku postępowania sam W. przyznawał zaś fakt zajmowania działki przez R. (w ocenie strony -bezprawnego). Ostatecznie z wnioskowanych płatności wykluczono więc działki nr ... a działkę E pomniejszono o 0,14 ha. Powierzchnia, co do której wniosek został rozpatrzony wyniosła 9,64 ha. Procentowa różnica między wartością zadeklarowaną a stwierdzoną przekraczała 20 % (wyniosła bowiem 43,78 %), wobec czego należało zastosować względem wnioskodawcy odpowiednie regulacje z art. 51 ust. 1 rozporządzenia Komisji WE nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 (Dz. U. WE nr L 141 z 30 kwietnia 2004r., str. 18 ze zm.) i odmówić przyznania JPO oraz w konsekwencji - UPO w oparciu o art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
