Wyrok WSA w Lublinie z dnia 31 stycznia 2012 r., sygn. II SA/Lu 938/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz, Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska, Protokolant Starszy asystent sędziego Marcin Małek, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 19 stycznia 2012 r. sprawy ze skargi K. Z. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego I. uchyla zaskarżona decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Miasta z dnia [...] r. znak : [...]; II. wstrzymuje wykonanie zaskarżonej decyzji do czasu uprawomocnienia się wyroku; III. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącego K. Z. 500 ( pięćset ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] grudnia 2002 r. Prezydenta Miasta [...] zatwierdził projekt budowlany i udzielił K. Z. pozwolenia na budowę tymczasowej stacji paliw gazu propan-butan na terenie działki nr [...] przy ul. D. M. M. w L. W decyzji określono czas jej użytkowania do [...] października 2005r., zgodnie z umową dzierżawy zawartą pomiędzy Zarządem Miasta L. i inwestorem oraz zobowiązano go do uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu. Po otrzymaniu zawiadomienia o zakończeniu budowy stacji Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w L. postanowieniem z dnia [...] maja 2003r. wniósł sprzeciw co do zamiaru przystąpienia do jej użytkowania, motywując swoje stanowisko stwarzaniem przez nią zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia. Zdaniem organu stację wybudowano z naruszeniem § 133 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2000r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi dalekosiężne do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie ( Dz. U. Nr 98 poz. 1067 ze zm. ) poprzez niezachowanie wymaganej odległości ( 30 m ) zbiorników gazu i stanowiska tankowania pojazdów od budynków użyteczności publicznej, w tym przypadku od budynku magazynowo - handlowego oznaczonego w projekcie zabudowania działki nr [...], który znajduje się w odległości 17m od odmierzacza gazu i 23 m od zbiorników gazu płynnego propan - butan. [...] Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej w L. postanowieniem z dnia [...] czerwca 2003r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. Z kolei decyzją z dnia [...] maja 2004r. powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego miasta L. odmówił K. Z. udzielenia pozwolenia na użytkowanie wspomnianej stacji. Wyrokiem z dnia 17 czerwca 2004r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie ( sygn. akt II SA/Lu 869/03 ) uchylił postanowienie [...] Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w L. W dniu [...] września 2004r. Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w L. stwierdził, że stację wybudowano wprawdzie zgodnie z projektem budowlanym, jednakże z naruszeniem wskazanego wcześniej § 133 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, a dodatkowo z naruszeniem jego § 133 ust. 1 pkt 1 przez niezachowanie odległości od stanowiska tankowania pojazdów do budynku stacji paliw, które wynosi 4,85m, zamiast wymaganych co najmniej 10m. Decyzją z dnia 6 grudnia 2006r. Wojewoda L. powołując się naruszenia § 133 ust. 1 pkt 3 i pkt.4 powołanego rozporządzenia oraz art.35 ust.1 pkt.1 lit. c) prawa budowlanego stwierdził nieważność decyzji Prezydenta Miasta [...] z dnia [...] grudnia 2002r. o pozwoleniu na budowę stacji, a Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] marca 2007r. utrzymał to rozstrzygnięcie w mocy. Następnie decyzją z dnia [...] sierpnia 2007r. [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w L. utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego miasta L. z dnia [...] maja 2004r. w sprawie odmowy udzielenia pozwolenia na użytkowanie stacji. Z kolei decyzją z dnia [...] lipca 2011r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego miasta L., po uprzednim uzyskaniu opinii biegłego z zakresu zabezpieczeń przeciwpożarowych nakazał K. Z. na podstawie art. 51 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane rozbiórkę przedmiotowej stacji. Organ podkreślił, że wyeliminowanie z obiegu prawnego decyzji o pozwoleniu na budowę obliguje organ nadzoru budowlanego do przeprowadzenia postępowania naprawczego w myśl przepisów art. 50 i art. 51 Prawa budowlanego. Ponownie przeprowadzając w dniu 20 maja 2011r. kontrolę stacji ustalono, że jest ona usytuowana bezpośrednio przy sięgaczu ul. L. w L. Urządzenie dystrybucyjne znajduje się w odległości 19,74 m od budynku użyteczności publicznej o funkcji usługowej. Dwa zbiorniki z gazem o pojemnościach 3,5 i 4,0 tys. litrów znajdują się w odległości 22,84 m od tego budynku. Zbiorniki z gazem posadowione są na fundamentach z cegły klinkierowej. Wygrodzone są od stacji paliw ORLEN i od budynku biurowo-administracyjnego przedmiotowej stacji ekranami murowanymi z cegły o wymiarach 8,76 x 2,15 m. Dystrybutor posiada zadaszenie o konstrukcji stalowej. Zdaniem organu usytuowanie stanowiska do tankowania pojazdów samochodowych oraz zbiorników gazu płynnego propan - butan w stosunku do budynku użyteczności publicznej nie spełnia wymogów § 124 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 21 listopada 2005r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. z 2005r. Nr 243 poz. 2063 ze zm.), który stanowi, że odmierzacze gazu na stanowisku tankowania pojazdów samochodowych oraz zbiorniki gazu płynnego powinny być usytuowane w odległości nie mniejszej niż 60 m od obiektów użyteczności publicznej oraz budynków mieszkalnych wielorodzinnych i zamieszkania zbiorowego. Z przedstawionej opinii rzeczoznawcy do spraw przeciwpożarowych wynika, że w obecnym stanie prawnym nie ma możliwości dostosowania stacji do wymogów obowiązujących przepisów. Zastąpienie zbiorników naziemnych zbiornikami podziemnymi daje możliwość zmniejszenia wymaganych odległości do 30 m, ale w dalszym ciągu nie doprowadzi do spełnienia wymagań odległościowych w zakresie wymaganych odległości. Organ stwierdził ponadto, że na mocy art. 10 § 2 kpa odstąpiono od zasady zapewnienia stronom czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwienia wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań z uwagi na fakt, że załatwienie niniejszej sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na konieczność pilnego wyeliminowania zagrożenia wynikającego z funkcjonującej stacji gazu propan - butan albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną. Zaskarżoną decyzją z dnia 17 października 2011r. [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, podzielając stanowisko organu I instancji utrzymał w mocy stanowisko organu I instancji.
