Wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 sierpnia 2012 r., sygn. II SA/Kr 1652/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Nawara-Dubiel Sędziowie WSA Krystyna Daniel / spr. / Aldona Gąsecka-Duda Protokolant Maciej Żelazny po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 sierpnia 2012 r. sprawy ze skargi E.T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia 18 sierpnia 2011 r. nr [...]w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonywana.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta T. decyzją z 10 czerwca 2011 r., na podstawie art. 54; art. 59 ust. 1, art. 60 ust. 1, art. 63 ust. 2-4 ustawy z 27. 03. 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80 poz. 717) ustalił warunki zabudowy dla [...] Spółka z o.o. w T. na budowę budynku handlowego wraz ze zjazdem publicznym i miejscami parkingowymi na terenie działek nr nr [...], obręb [...] przy ul. [...] w T. Organ wskazał, iż integralną część decyzji stanowi załącznik graficzny nr 1 oraz analiza funkcji, cech zabudowy i zagospodarowania terenu - załącznik nr 2.
W uzasadnieniu organ wskazał, iż wniosek o ustalenie warunków zabudowy dla ww. inwestycji zawiera niezbędne określenia wyszczególnione w art. 52. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Miasto T. w obszarze wskazanym we wniosku nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Decyzja o warunkach zabudowy została przygotowana zgodnie z art. 60 ust.4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przez osobę wpisaną na listę Okręgowej Izby Urbanistów. Przy opracowaniu decyzji posiłkowano się Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego dla miasta T. (Uchwała Nr XI/214/99 Rady Miejskiej w T. z 15 lipca 1999r. z późn.zm). Ponadto stwierdzono zgodność inwestycji z przepisami szczególnymi. Po przeprowadzonej analizie funkcji, cech zabudowy i zagospodarowania terenu ustalono, iż proponowana inwestycja stanowić będzie uzupełnienie usług w terenach mieszkalnictwa jednorodzinnego o dużej intensywności zurbanizowania. Organ podał, iż uzgodnienie projektu decyzji w zakresie art. 53 ust. 4 pkt 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie jest wymagane ponieważ prezydent miasta na prawach powiatu jest zarządcą drogi. Projekt decyzji uzgodniono natomiast z [...] Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych - [...] Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia wystąpienia o uzgodnienie nie zajął stanowiska, wobec powyższego zgodnie z art. 70 ust.6 pkt.6 lit. b ustawy z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675) uzgodnienie uznano za dokonane. Teren nie wymaga zgody na zmianę przeznaczenia gruntów na cele nierolnicze, gdyż przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. z 2004r. Nr 121, poz.1266 ze zm.) nie stosuje się do gruntów rolnych stanowiących użytki rolnego położone w granicach administracyjnych miast.
