Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 26 września 2012 r., sygn. II SA/Po 228/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Szaniecka Sędziowie Sędzia WSA Elwira Brychcy (spr.) Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak Protokolant St. sekretarz sądowy Katarzyna Sierszeńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 września 2012 r. sprawy ze skargi K. L., P. L., J.L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] grudnia 2011r. Nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy; 1. oddala skargę, 2. przyznaje adwokatowi W. S. od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu tytułem zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej skarżącym z urzędu kwotę 295,20 zł (dwieście dziewięćdziesiąt pięć złotych 20/100), w tym 55,20 zł (pięćdziesiąt pięć złotych 20/100) tytułem podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie
Wójt Gminy decyzją z dnia [...] października 2011 roku, Nr [...] na podstawie art. 59, art. 60 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku A. S. ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie przydomowej elektrowni wiatrowej w miejscowości R., gm. Ł., na działce [...], ark. [...].
Na skutek odwołania wniesionego przez K. L., P. L. i J. L., w którym podniesiono, że elektrownia wiatrowa negatywnie wpłynie na zdrowie dzieci i dorosłych, na środowisko, spowoduje utrudnienia w odbiorze fal radiowych i telewizyjnych oraz inwestycja wykluczy możliwość korzystania ze znajdującego się jej sąsiedztwie placu zabaw, a także ze nastąpi obniżenie wartości nieruchomości i ograniczenie w tworzeniu nowej zabudowy, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w decyzją z dnia [...] grudnia 2011r., nr [...], na podstawie art. 61 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym utrzymało zaskarżoną decyzję organu I instancji w mocy.
W uzasadnieniu decyzji wskazano, że zgodnie z prawem przy lokalizacji przydomowej elektrowni wiatrowej należy zachować odległości od dróg publicznych, terenów sąsiednich, obiektów budowlanych i ewentualnej infrastruktury technicznej. Przygotowanie terenu do realizacji przydomowej elektrowni wiatrowej według projektu zagospodarowania terenu nie mogą powodować dysharmonii w przestrzeni urbanistycznej. Projektowaną zabudowę stanowi konstrukcja wsporcza o maksymalnej wys. 13 m na fundamencie o wym. ok. 2,7m x 2,7m wraz z turbiną elektrowni wiatrowej z trzema łopatami o maksymalnej wysokości 3m każda. Ustalono linie zabudowy inwestycji - dla dróg gminnych w odległości min. 12m od frontowej granicy własnościowej działki z drogą dz. nr [...] w odległości min. 20m od frontowej granicy własnościowej działki z drogą dz. nr [...]. Ustalono wysokość konstrukcji wsporczej wraz z turbiną elektrowni wiatrowej - maksymalnie 13 m, łopaty wirnika - maksymalnie 3,0m Przedmiotowa inwestycja nie należy do przedsięwzięć, dla których potencjalnie może być wymagane sporządzenie raportu. Teren nie wymaga zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze.
