Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 7 września 2012 r., sygn. I SA/Wr 797/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Marek Olejnik, Sędziowie: Sędzia NSA Halina Betta, Sędzia WSA Anetta Chołuj (sprawozdawca), Protokolant: Lucyna Barańska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 7 września 2012 r. sprawy ze skargi "A" sp. z o.o. we W. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w P. działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu 19 grudnia 2011 r. A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością we W. (dalej: wnioskodawca/strona/spółka) wystąpiła do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie, w trybie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j: Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz.60 z późn. zm.) - dalej w skrócie: Op, interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymanych dopłat.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca otrzymuje od kontrahentów dopłaty do realizowanych projektów produkcyjnych. Dany projekt tworzą funkcjonalnie i technologicznie powiązane ze sobą zespoły środków trwałych. Dopłaty są otrzymywane od kontrahentów spółki, z którymi prowadzi stałą współpracę w zakresie dostarczania produktów wytworzonych przy pomocy powyższych zespołów środków trwałych. Ustalenia i negocjacje dotyczące wysokości oraz terminów przekazywania dopłat, co do zasady są dokonywane przez spółkę matkę.Dopłaty mają miejsce przed zakupem składników majątkowych lub po ich zakupie (odnośnie dopłat otrzymywanych po zakupie środków trwałych. Spółka posiada interpretację indywidualną). Niektóre dopłaty Spółka otrzymuje w transzach sukcesywnie do realizacji projektu. Przekazanie dopłaty jest dokumentowane przez kontrahenta poprzez wystawienie dokumentu Gutschrift (nota uznaniowa). W przypadku braku dokumentu od kontrahenta, spółka samodzielnie wystawia notę uznaniową i przekazuje ją kontrahentowi. Na powyższych dokumentach każdorazowo znajduje się informacja, jakiego projektu dotyczy dana dopłata. Realizacja poszczególnych projektów, co do zasady związana jest z zakupem większej ilości środków trwałych. Realizacja projektów jest często rozciągnięta w czasie. Zdarza się, iż od momentu otrzymania dopłaty do zakupu środków trwałych mija nawet kilka lat. Co do zasady, środki trwałe z danego projektu są przekazywane do używania i amortyzowane po zakończeniu projektu. Jednakże występują również sytuacje, gdy niezakończony projekt (część środków trwałych) zostaje przekazany do używania. Powyższe ma miejsce w sytuacji, gdy zakupione środki trwałe pozwalają już na realizowanie częściowej produkcji, np. na danym projekcie po zakupie wszystkich środków trwałych ma być produkowane kilka produktów, niekompletny projekt pozwala jednakże na rozpoczęcie produkcji części wyrobów.
