Wyrok WSA w Lublinie z dnia 20 grudnia 2012 r., sygn. II SA/Lu 818/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec, Sędzia NSA Witold Falczyński, Protokolant Starszy asystent sędziego Agnieszka Wąsikowska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 11 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi E. C. i W. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Burmistrza z dnia [...] ustalającą na rzecz A. D. warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie pawilonu handlowo - usługowego wraz z placem parkingowym, infrastrukturą techniczną, pylonem reklamowym oraz wjazdem od ulicy K. S., budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z infrastrukturą techniczną i budowie utwardzeń komunikacji wewnętrznej na działkach nr 1413/2 i 1414/2 położonych przy ulicy O.i K. S. w K. W motywach rozstrzygnięcia podano, że stosownie do art. 61 ust. 1-5 ustawy z dnia 27 marca 2007r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wydanie decyzji o warunkach zabudowy możliwe jest w przypadku, gdy co najmniej jedna działka sąsiednia dostępna z tej samej drogi publicznej jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu, ponadto teren ma dostęp do drogi publicznej, działka posiada pełne uzbrojenie techniczne, teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne oraz decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi. Według organu wszystkie te warunki zostały spełnione, co potwierdza sporządzona w sprawie analiza funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie wspomnianych warunków. W obszarze analizowanym zidentyfikowano funkcję mieszkaniową jednorodzinną, usługową w ramach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz samodzielną funkcjonalnie zabudowę usługową. W ocenie Kolegium realizacja inwestycji wypełnia zatem wymóg kontynuacji funkcji i nie stoi w sprzeczności z dominującą w obszarze analizowanym funkcją mieszkaniową. W motywach decyzji podkreślono, że kwestie warunków technicznych dotyczących budynków czy bezpieczeństwa przeciwpożarowego nie są rozpatrywane w tym postępowaniu, będą natomiast przedmiotem rozważań organu udzielającego pozwolenia na budowę. Kolegium zwróciło ponadto uwagę, że według art. 10 ust. 2 pkt 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym obowiązkowe sporządzenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dotyczy obszarów przeznaczonych pod rozmieszczenie obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m2. tymczasem w planowanym obiekcie handlowo - usługowym powierzchnię sprzedaży określono na 1100m2. W decyzji podano również, że inwestycja jest zgodna z zapisami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, przy czym zaznaczono, że studium jest wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.
