Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 5 lutego 2013 r., sygn. III SA/Po 1125/12
Dnia 5 lutego 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Lorych-Olszanowska Sędziowie WSA Walentyna Długaszewska WSA Małgorzata Górecka (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Anna Piotrowska - Żyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lutego 2013 roku przy udziale sprawy ze skargi Spółki Akcyjnej w P na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P z dnia ... r. nr .... w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego poprzez umieszczenie reklamy bez zezwolenia I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Zarządu Dróg Miejskich w P z dnia ... r. nr ... , II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P na rzecz strony skarżącej kwotę ... złote tytułem zwrotu kosztów postępowania, III. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 2.12.2011r. Zarząd Dróg Miejskich w P działając z upoważnienia Prezydenta Miasta P nałożył na karę pieniężną w kwocie 22 185 zł za zajęcie pasa drogowego poprzez umieszczenie reklamy bez zezwolenia zarządcy drogi. Jako podstawę prawną podał art.40 ust. 1,12 i 13 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007r. Nr19, poz. 115) i §4 ust. 1 Uchwały Nr XLV/469/IV/2004 Rady Miasta Poznania z dnia 25 maja 2004r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta Poznania (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2004r. Nr 101).
W uzasadnieniu powyższej decyzji organ podał, że w wyniku kontroli dokonanej w dniu 22.06.201or. stwierdzono zajęcie pasa drogowego ul. L, będącej drogą krajową pod reklamę bez wymaganego zezwolenia. Reklama stanowiła własność Spółki SA a jej wymiary ustalone odbiornikiem GPS marki Topcon posiadającym świadectwo instrumentu oraz dalekomierzem laserowym Hilti PD 32 posiadającym certyfikat kalibracji , wynosiły 15,30 m2. Wobec tego 22 .06.2010r. z urzędu wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie zajęcia pasa drogowego przez reklamę, o czym zawiadomiono właściciela reklamy. Po zapoznaniu się z dokumentacją pełnomocnik właściciela reklamy powołał się na pismo z dnia 20.03.2006r. , w którym Zarząd stwierdził, że reklama w tej lokalizacji znajduje się na terenie nie administrowanym przez ZDM. Dalej organ wskazał, iż po ponownej analizie dokumentów stwierdził, że działka na której znajduje się reklama pozostaje w zarządzie ZDM i tym samym uznał, że wszczęcie postępowania administracyjnego w tej sprawie jest prawidłowe. Kolejne oględziny terenu miały miejsce w dniu 18.08.2010r. podczas których stwierdzono istnienie nadal przedmiotowej reklamy. To skutkowało nałożeniem kary pieniężnej, której wysokość obliczono biorąc pod uwagę wymiary reklamy (15,30 m2)), ilość dni zajęcia przez nią pasa drogowego (58 dni) przy uwzględnieniu obowiązujących stawek (2,50 zł za 1 dzień).
