Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 kwietnia 2013 r., sygn. II SA/Ol 160/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Raszkowska Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Protokolant st. sekretarz sądowy Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 kwietnia 2013r. sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Gminy Dąbrówno z dnia 20 grudnia 2012r., Nr XXII/205/2012 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały Nr XXII/205/2012 Rady Gminy Dąbrówno z dnia 20 grudnia 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Dąbrówno; 2. orzeka, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Rada Gminy "[...]", działając na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 391), podjęła w dniu "[...]" uchwałę Nr "[...]" w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy "[...]", zwanego dalej: "Regulaminem".
Skargę na powyższą uchwałę, powołując się na art. 93 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm., dalej jako: u.s.g.), wywiódł Wojewoda, wnosząc o stwierdzenie nieważności uchwały w części dotyczącej § 4, § 8 w zakresie sformułowań "pod warunkiem, że nie będą uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości", § 10 pkt 1, 2, 3 i 4, § 12, § 14 ust. 3 oraz ust. 5, § 21-23, § 25, § 25 ust. 2 w zakresie sformułowań "przy czym do końca jednostki redakcyjnej", § 25 ust. 3 w zakresie sformułowań "nie powodowała zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody oraz innych uciążliwości dla ludzi zamieszkujących sąsiednie nieruchomości", § 25 ust. 5 i ust. 8, § 27 i § 30 załącznika nr 1 do powyższej uchwały. W ocenie Wojewody, Rada Gminy zaskarżonymi postanowieniami Regulaminu rażąco naruszyła prawo. W ocenie organu nadzoru: § 4 ust 2 Regulaminu wykracza poza upoważnienie zawarte w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; § 8 Regulaminu wkracza w regulację prawa sąsiedzkiego zawartą w art. 144 Kodeksu cywilnego oraz wprowadza warunek braku zanieczyszczenia środowiska, który jest zbyt ogólny pomimo przykładowego wyliczenia, aby adresaci normy mogli go zachować; zakazy zawarte w § 10 i w § 14 ust. 5 zostały wprowadzone do Regulaminu bez podstawy prawnej; zapisy § 12 i § 14 ust. 3 Regulaminu wykraczają poza zakres ustawowego upoważnienia wynikający z art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; postanowienia § 21 Regulaminu (zakaz wpuszczania zwierząt domowych na np. place zabaw, piaskownice, baseny, cmentarze) mogą wynikać tylko z regulaminów określających zasady korzystania z tych obiektów; postanowienia § 22, § 23 i § 27 nie powinny znaleźć odzwierciedlenia w materii regulaminowej (dotyczą one sposobu postępowania z padłymi zwierzętami oraz zakazu dokarmiania zwierząt i ustawiania budek/domków dla tych zwierząt poza miejscami wyznaczonymi przez właściciela nieruchomości) bowiem kwestie dotyczące padłych zwierząt regulują w określonym zakresie ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawa o ochronie zwierząt oraz ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Ponadto wskazał, że w ramach, przewidzianych w art. 4 ust. 2 pkt 7 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach, nie mieszczą się zapisy § 25 ust 1, ust. 2, ust 3, ust. 5 i ust. 8 Regulaminu bowiem to Kodeks cywilny (art. 144) reguluje kwestie dotyczące stosunków sąsiedzkich. Z kolei w § 29 ust. 2 Regulaminu, Rada określiła sposób, który uznaje się za wykonanie obowiązku przeprowadzenia deratyzacji. W świetle postanowień art. 4 ust 2 pkt 8 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Rada winna jedynie wyznaczyć obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia, a zatem zapis § 29 ust. 2 Regulaminu, wykracza poza zakres upoważnienia powyższego przepisu. Dodał, iż w Rozdziale 9 Regulaminu zostały uregulowane postanowienia końcowe, a wśród nich § 30, z którego wynika, iż nieprzestrzeganie zapisów regulaminu powoduje sankcje określone w art. 10 ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku. Zapis ten wykracza jednak poza upoważnienie zawarte w art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
