Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 30 kwietnia 2013 r., sygn. IV SA/Wr 25/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wanda Wiatkowska-Ilków (sprawozdawca), Sędzia NSA Tadeusz Kuczyński, Sędzia WSA Alojzy Wyszkowski, Protokolant Aleksandra Markiewicz, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 17 kwietnia 2013 r. sprawy ze skargi A. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w L., decyzją z dnia [...] listopada 2012 r. Nr [...] po rozpatrzeniu na posiedzeniu niejawnym odwołania A. P. od decyzji z dnia [...] września 2012 r. Nr [...] wydanej przez działającego z upoważnienia Burmistrza Z., Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Z., w przedmiocie odmowy przyznania A. P. świadczenia pielęgnacyjnego na P. P. - na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ podał, że w dniu 13 lipca 2012 r. A. P. wystąpiła z wnioskiem do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Z. o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad synem P. P. ur. [...] 1981 r.
Decyzją z dnia [...] września 2012 r. Nr [...] działający z upoważnienia Burmistrza Z., Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Z. odmówił przyznania A. P. świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad synem P. P.
W uzasadnieniu decyzji organ I instancji powołując się na przepisy art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, stwierdził, że przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego uzależnione jest od spełnienia przesłanek określonych w powołanym przepisie. Podkreślił, że powołany przepis określa dwa niezależne od siebie stany faktyczne: pierwszy, w którym osoba legitymowana nie podejmuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą niepełnosprawną, i w drugim, w którym osoba legitymowana rezygnuje z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą niepełnosprawną Organ wskazał, że ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wynika, iż choroba P. P. istnieje od urodzenia. Ponadto oprócz niepełnosprawnego syna strona wychowała jeszcze dwoje dzieci, godząc obowiązki związane z opieką nad dziećmi i prowadzeniem gospodarstwa domowego z pracą zawodową, również w systemie zmianowym. Organ wskazał również, że z akt sprawy wynika, że P. P. wymaga stałej opieki przy wszystkich czynnościach. Jednakże ta opieka nie wymaga natychmiastowej pomocy opiekuna, który musi wykonywać pilne, niecierpiące zwłoki czynności, takich jak przewijanie, podnoszenie, przenoszenie. Przy swoim schorzeniu wymaga nadzoru, ale pewne czynności wykonuje przy pomocy opiekuna. Jest osobą zdiagnozowaną, ma ustalony rytm dnia, czas posiłków, czas spacerów, czy wypoczynku. Zdaniem organu, opiekę nad synem może ze stroną dzielić B. P. Z przedstawionego zaświadczenia lekarskiego z dnia [...] sierpnia 2012r. nie wynika bowiem bezwzględny zakaz opieki nad synem, może np. podawać synowi posiłki przygotowane wcześniej przez stronę, towarzyszyć mu na spacerach, nadzorować w domu kiedy odpoczywa. Powyższe okoliczności wskazują na fakt, iż A. P. może w ograniczonym zakresie podjąć zatrudnienie lub prowadzić działalność gospodarczą. Organ wskazał również na możliwość wystąpienia o przyznanie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych.
