Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 maja 2014 r., sygn. II SA/Ol 319/14
Dnia 20 maja 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak del. Sędzia SO Dorota Radaszkiewicz (spr.) Protokolant Referent-Stażysta Marta Kudła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 maja 2014 roku sprawy ze skargi A. M. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie wykonania robót budowlanych I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; III. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącej kwotę 757 zł (słownie: siedemset pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w O. z dnia 2 stycznia 2014r. nr "[...]" wydaną na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j.Dz.U. z 2013r., poz.1409) oraz § 152 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.) nałożono na M.A. obowiązek wykonania robót budowlanych polegających na zamontowaniu wyrzutni powietrza usuwanego z pralni tak, aby była ona usytuowana ponad poziomem okapu budynku mieszkalno - usługowego w "[...]" w terminie do dnia 30.04.2014r.
W uzasadnieniu podniesiono, że na skutek skargi A.M. skierowanej do Starosty O. oraz Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w O. dotyczącej stanu technicznego budynku przy "[...]", w związku ze zmianą sposobu użytkowania lokalu użytkowego ze sklepu "[...]" na pralnię chemiczną, organ zawiadomił strony i przeprowadził w dniu 22 sierpnia 2013r. kontrolę. Na podstawie jej wyników organ ustalił, lokal pralni powstał w 2003r., wykonano w nim takie roboty budowlane jak : wentylacja (odciągi nad maszynami odprowadzone na zewnątrz), wykonano pomieszczenia sanitarne (stołówka, WC) i nową instalację elektryczną. Właścicielka pralni M.A. nie posiada zgłoszenia do Starostwa P., ani też nie ubiegała sie o pozwolenie na roboty budowlane od Starosty O. Organ wszczął postępowanie w sprawie przebudowy lokalu usługowego ze sklepu "[...]" na pralnię chemiczną "[...]". Z uwagi na wątpliwości organu spowodowane zmianą warunków zdrowotnych, higieniczno-sanitarnych i ochrony środowiska spowodowanych zmianą sposobu użytkowania, a dotyczące jakości wykonanych robót budowlanych a także stanu technicznego części obiektu budowlanego (pralni) wcześniejszym postanowieniem z dnia 7.10.2013r., utrzymanym w mocy przez organ II instancji postanowieniem z dnia 12.11.2013r., organ stopnia powiatowego nałożył na właścicielkę pralni obowiązek przedstawienia ekspertyzy technicznej wykonanych robót. M.A. przedstawiła ocenę stanu technicznego wykonanych robót, sporządzoną przez mgr inż. Z.S., posiadającego uprawnienia budowlane w zakresie specjalności konstrukcyjno - budowlanej. Autor tego opracowania stwierdził, że prace budowlane związane z adaptacją pomieszczenia na pralnię na ówczesny dzień (przed wykonaniem przebudowy dachu z przeznaczeniem poddasza na lokal mieszkalny) były wykonane zgodnie z wiedzą i sztuką budowlaną. Zaznaczał również, że istniejąca wentylacja grawitacyjna w pralni jest niesprawna, a w istniejący kanał wentylacyjny została umieszczona rura kanalizacyjna z poddasza. Aby udrożnić kanał należy usunąć rurę. Organ nadzoru budowlanego wskazał również, że jest prowadzone drugie odrębne postępowanie w sprawie stanu technicznego całego budynku ("[...]"), w ramach którego współwłaściciele dostarczyli ekspertyzę, z której wynika, iż m. in. wyrzutnia powietrza nie spełnia wymogu § 152 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Aby pralnia spełniała wymogi obowiązującego prawa, organ wydał wskazaną wyżej decyzję.
