Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 lipca 2014 r., sygn. III SA/Po 106/14
Dnia 18 lipca 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Sokołowska (spr.) Sędziowie WSA Ireneusz Fornalik WSA Mirella Ławniczak Protokolant: st. sekr. sąd. Izabela Kaczmarczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 lipca 2014 roku przy udziale sprawy ze skargi T Z na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie odmowy zarejestrowania pojazdu I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K na rzecz skarżącego kwotę [...] złotych tytułem zwrotu kosztów sądowych, III. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.
Uzasadnienie
Starosta O decyzją z dnia [...] 2013 r. na podstawie art. 104 § 1 kpa w zw. z art. 72 ust. 1 i art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j. t. - Dz. U. z 2012, poz. 1137) odmówił TZ rejestracji pojazdu marki Y, z mocą silnika 30,4 kW.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że w wyniku weryfikacji dokumentów przedłożonych do wniosku o rejestrację przedmiotowego pojazdu stwierdzono niezgodność danych dotyczących mocy silnika w dowodzie rejestracyjnym z zaświadczeniem o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu. W zagranicznym dowodzie rejestracyjnym wskazano moc silnika 57 kW, natomiast w zaświadczeniu z badania technicznego pojazdu uprawniony diagnosta w rubryce moc silnika wpisał 30,40 kW. Pojemność silnika pozostała niezmieniona i wynosi 600 cm3. Fakt ten potwierdza ponadto wydruk z hamowni sporządzony przez firmę C z siedzibą w P oraz pisemne wyjaśnienie diagnosty M z dnia 4 lipca 2013 r.
Z odpowiedzi przedstawiciela producenta marki Y wynika, że pojazd był wyprodukowany w listopadzie 2008 r., silnik zamontowany fabrycznie miał numer seryjny [...] i posiadał moc 57 kW. Motocykle Y były produkowane w wersjach mocy - 25, 35 i 57 kW. Wskazano, że istnieje możliwość zablokowania mocy silnika za pomocą blokady fabrycznej dostępnej wyłącznie w autoryzowanej sieci dealerskiej Y. Strona złożyła oświadczenie o dokonaniu w pojeździe wymiany silnika, który został wcześniej zakupiony na terenie Niemiec i miał już zmniejszoną moc, wobec czego nie dokonywano blokady jego mocy na terenie Polski. W wyniku oględzin pojazdu w dniu 16 września 2013 r. ustalono, że silnik znajdujący się w motocyklu nie jest silnikiem zamontowanym fabrycznie w 2008 r. A C - właściciel C potwierdził, że w dniu 6 czerwca 2013 r. dokonał blokady mocy przy pojeździe marki Y nr VIN [...]. Polegało to na zastosowaniu śruby wkręconej w fabryczne mocowanie tejże śruby w listwie wtryskowej. Powyższa zmiana dotyczyła wyłącznie układu wtryskowego i nie użyto oryginalnego elementu producenta tj. Y. Badanie techniczne pojazdu przeprowadził również w dniu 6 czerwca 2013 r. uprawniony diagnosta M S. W trakcie tego badania nie zauważył on, aby pojazd miał zamontowany silnik inny niż fabryczny. Wydruk z hamowni firmy C był dokumentem, na podstawie którego ustalił on moc silnika. Organ dalej wskazał, iż diagnosta oświadczył, że użyte w korekcie badania stwierdzenie "w pojeździe zamontowano silnik o pojemności skokowej 600 cm3 i mocy znamionowej 30,4 kW" oznacza tylko inne określenie odnośnie ograniczenia mocy.
