Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 17 września 2014 r., sygn. II SAB/Go 72/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosław Trzecki Sędziowie Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz (spr.) Sędzia WSA Sławomir Pauter Protokolant st. sekr. sąd. Monika Walentynowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 września 2014 r. sprawy ze skargi K.G. na bezczynność Prezesa Sądu Rejonowego w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. zobowiązuje Prezesa Sądu Rejonowego do rozpatrzenia wniosku skarżącego K.G. z dnia [...] r. o udostępnienie informacji publicznej, w terminie 14 dni od daty otrzymania prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy, II. stwierdza, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, III. zasądza od Prezesa Sądu Rejonowego na rzecz skarżącego K.G. kwotę 357 (trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Wnioskiem z dnia [...] czerwca 2014 r. K.G. zwrócił się do Prezesa Sądu Rejonowego o udostępnienie informacji publicznej - w formie elektronicznej na podany adres e-mail - w zakresie dat urodzenia i miejscowości zamieszkania wszystkich sędziów sądu - "z rozbiciem" na poszczególne wydziały.
Wezwaniem z dnia [...] czerwca 2014 r. Prezes Sądu Rejonowego zwrócił się do K.G. o nadesłanie powyższego wniosku z własnoręcznym podpisem w terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia pisma bez rozpoznania, informując następnie pismem z dnia [...] lipca 2014 r. o pozostawieniu maila bez odpowiedzi z powodu niewykonania wezwania.
2. Dnia 22 lipca 2014 r. (data nadawczego stempla pocztowego na kopercie) K.G. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na bezczynność tego organu w przedmiocie udostępnienia żądanej informacji publiczne zarzucając naruszenie:
a) art. 63 § 1 oraz art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2013 r. poz. 267, dalej k.p.a.), przez błędne przyjęcie, że wniosek o udostępnienie informacji publicznej musi być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, a jego brak uzasadnia wezwanie wnioskodawcy do podpisania wniosku, pomimo że przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.; dalej u.d.i.p.) nie zawierają jakichkolwiek wymagań formalnych co do takiego wniosku, a przy tym nie przewidują stosowania na tym etapie uregulowań k.p.a.;
