Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 grudnia 2014 r., sygn. III SA/Wa 1560/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marek Krawczak, Sędziowie sędzia WSA Agnieszka Góra-Błaszczykowska, sędzia WSA Agnieszka Krawczyk (sprawozdawca), Protokolant referent stażysta Bartłomiej Grzybowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2014 r. sprawy ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. nr IPPP1/443-1187/13-2/MP w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) stwierdza, że uchylona interpretacja indywidualna nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz P. S.A. z siedzibą w W. kwotę 200 zł (słownie: dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

W dniu 20 listopada 2013 r. P. SA (zwana dalej: "Skarżącą" lub "Spółką") złożyła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla robót polegających na kompleksowej przebudowie linii kolejowych. We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Spółka jest przedsiębiorcą, którego podstawowym przedmiotem działalności jest sprzedaż i dystrybucja energii elektrycznej, sprzedaż oleju napędowego, świadczenie usług elektroenergetycznych oraz usług budowlanych. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność m.in. w zakresie robót budowlanych. W ramach tej działalności realizuje samodzielnie i przy pomocy innych podmiotów (podwykonawców) kompleksową przebudowę linii kolejowych na odcinkach od kilku do kilkudziesięciu kilometrów. Prace te Spółka wykonuje przy wykorzystaniu własnego sprzętu technicznego lub sprzętu posiadanego na podstawie umów leasingu, najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze. Materiały nabywa bezpośrednio u producentów lub innych podmiotów. Podwykonawcy wykonują swój zakres prac wykorzystując nabyte materiały, mogą jednak wystąpić przypadki, w których podwykonawca będzie producentem materiałów lub urządzeń wykorzystywanych przy wykonywaniu powierzonych mu prac. P. SA (zamawiający) ogłasza w trybie przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych przetargi na wykonanie wielobranżowych robót budowlanych w zakresie kompleksowej przebudowy linii kolejowych. W ogłoszeniach o przetargu zamawiający, zgodnie z wymaganiami Prawa zamówień publicznych, określa, że zamówienie dotyczy wykonania robót budowlanych. W ramach umów zawartych z zamawiającym Spółka zobowiązuje się do wykonania określonego zakresu prac w oparciu o dokumentację projektową dostarczoną przez zamawiającego. Kontrakt ma charakter kosztorysowy, co oznacza, że wynagrodzenie należne wykonawcom obliczane jest w oparciu faktyczne wykonanie ilości robót potwierdzone w książce obmiarów przy uwzględnieniu stawek jednostkowych zaoferowanych w przez wykonawców w ofercie. Zakres robót podzielony jest na kilka lub kilkanaście etapów. Do najważniejszych ich grup należą: roboty odwodnieniowe, roboty drogowe, roboty budowlane związane z obiektami inżynieryjnymi, roboty związane z budową systemów zasilania sieci trakcyjnej i odbiorów nietrakcyjnych energii elektrycznej, roboty związane z budową sieci trakcyjnej, roboty związane z obiektami elektroenergetycznymi, rozbiórki, roboty polegające na budowie budynków obsługi technicznej linii kolejowej wraz z instalacjami, prace polegające na montażu ekranów akustycznych, roboty polegające na budowie zewnętrznych sieci instalacji i urządzeń sanitarnych, wykonanie prac pomiarowych i geodezyjnych. Wykonywane przez Spółkę prace polegają zatem przede wszystkim na budowie, przebudowie lub rozbiórce obiektów budowalnych w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623). Zasadniczo, po zakończeniu robót przez Spółkę następuje ich odbiór techniczny przez zamawiającego, co znajduje odzwierciedlenie w protokołach. Rozliczenia finansowe z z zamawiającym odbywają się w trakcie realizacji prac, najczęściej w odstępach miesięcznych, na podstawie zgłoszonych przez Spółkę prac, które Spółka uznaje za wykonane w całości lub części. Po każdym okresie sprawozdawczym Spółka przedstawia działającemu na zlecenie zamawiającego podmiotowi (inżynierowi) zestawienia sporządzane w zatwierdzonej przez inżyniera formie, zawierające informacje o wykonanych w danym okresie sprawozdawczym pracach. Na podstawie dokonanych obmiarów określany jest zakres wykonanych prac oraz należne z tego tytułu wynagrodzenie. W oparciu o wypełnione przedmiary robót oraz księgi obmiarów opracowywane jest tzw. Przejściowe Świadectwo Płatności, które po zatwierdzeniu przez inżyniera wraz z załączonymi protokołami odbioru stanowi podstawę do wystawienia faktury. Wystawiona przez Spółkę dla zamawiającego faktura obejmuje całość robót wykonanych przez Spółkę i współpracujących z nią podwykonawców.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00