Wyrok WSA w Krakowie z dnia 14 stycznia 2015 r., sygn. II SA/Kr 1645/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Joanna Tuszyńska (spr.) Sędziowie: NSA Anna Szkodzińska WSA Waldemar Michaldo Protokolant: Urszula Czerwińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi "B" Sp. z o. o. Spółki Komandytowej w W. na decyzję Wojewody [...] z dnia 7 października 2014 r., znak: [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Wojewody [...] na rzecz strony skarżącej "B" Sp. z o. o. Spółki Komandytowej w W. kwotę 760 zł (siedemset sześćdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta decyzją z dnia 10 lipca 2014 r., na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.) wniósł sprzeciw wobec zamiaru wykonania przez: "B" Sp. z o.o. Sp. k w W. robót budowlanych określonych jako: "montaż prześwitującej siatki winylowej z nadrukiem reklamowym wraz z konstrukcją i oświetleniem", na budynku przy R. w K., działka nr [...] obr. [...].
W uzasadnieniu organ podał, że rozpatrując wniosek z dnia 4 lipca 2014 r. w sprawie zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych oraz weryfikując dostarczone przez wnioskodawcę dokumenty, stwierdzono brak wymaganych dokumentów. Nie złożono oświadczenia inwestora o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością (terenem działki nr [...] obr. [...]) na cele budowlane. We wniosku nie uściślono jednoznacznie rodzaju zgłaszanych robót budowlanych zgodnie z pojęciami zawartymi w art. 29 i art. 30 ustawy Prawo budowlane, nie wyjaśniono czy budynek, na którym ma być zainstalowana reklama jest budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym oraz czy przesłaniane okna są oknami mieszkań, zgodnie z § 3 pkt 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. z 2002. Nr 75 poz. 690 ze zm.) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie; jeżeli tak to należało przedłożyć opinię wykazującą, że zapisy zawarte w §14a rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 roku (Dz. U. z 1999r. Nr 74, poz. 836 ze zm.) w sprawie warunków użytkowania budynków mieszkalnych zostały spełnione. Brak jest opisu technicznego sposobu wykonania (instalowania) zgłaszanej reklamy oraz brak opinii technicznej, stwierdzającej że sposób instalowania jej konstrukcji został zaprojektowany dla konkretnej lokalizacji zgodnie z przepisami i nie będzie zagrażał bezpieczeństwu ludzi i mienia oraz nie wpłynie negatywnie na konstrukcję budynku -w związku z § 293 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w załączeniu należało dostarczyć uprawnienia konstrukcyjne oraz zaświadczenie o wpisie do izby zawodowej. Wreszcie, zdaniem organu, brak jest też ostatecznego pozwolenia konserwatorskiego, ze względu na lokalizację zgłaszanych robót budowlanych na terenie układu urbanistycznego "Kleparza" wpisanego do rejestru zabytków pod nr A-648 oraz na obszarze uznanym za Pomnik historii: "Kraków- historyczny zespół miasta" ( lub opinii konserwatorskiej dotyczącej projektowanych robót, zawierającej również stanowisko konserwatora, że pozwolenie konserwatorskie nie jest wymagane ) - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2003r. Nr 162 póz. 1568 z późn. zm.).
