Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 lutego 2015 r., sygn. V SA/Wa 2467/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Irena Jakubiec-Kudiura, Sędzia WSA - Izabella Janson, Sędzia WSA - Joanna Zabłocka (spr.), Protokolant st. specjalista - Małgorzata Broniarek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 lutego 2015r. sprawy ze skargi G. w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] czerwca 2014r., nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym; oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi G. w K. (poprzednio G.S w W.) jest decyzja Dyrektora Izby Celnej w W. (zwanego dalej: "Dyrektorem Izby") z [...] czerwca 2014 r. o numerze [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym.
Decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym:
W dniach od [...] marca 2011 r. do dnia [...] kwietnia 2011 r. funkcjonariusze celni przeprowadzili kontrolę podatkową w zakresie prawidłowości rozliczania przez skarżącą Spółkę podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów samochodowych w okresie od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2009 r.
Na skutek kontroli ustalono, że skarżąca dokonała w kwietnia 2009 r. nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki A., wyprodukowanego w 2009 r. o numerze nadwozia [...], o pojemności silnika 2967 cm3 i nie złożyła deklaracji uproszczonej dla celów podatku akcyzowego.
Postanowieniem z [...] lipca 2010r. Naczelnik Urzędu Celnego [...] w W. (zwany dalej: "Naczelnikiem Urzędu") wszczął z urzędu postępowanie podatkowe w sprawie określenia prawidłowej wysokości zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym w związku z nabyciem przedmiotowego pojazdu.
Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego, decyzją z [...] marca 2014r. o numerze [...], Naczelnik Urzędu określił skarżącej zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w kwocie 42.456,00 zł.
Po rozpatrzeniu odwołania zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu decyzji Dyrektor Izby wyjaśnił, iż istotą sporu jest ustalenie, czy nabyty wewnątrzwspólnotowo pojazd marki A. jest samochodem przeznaczonym zasadniczo do przewozu osób (klasyfikowanym do pozycji HS 8703), czy też samochodem ciężarowym (pozycja HS 8704) w związku z czym nie podlegałby opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - jak twierdzi skarżąca.
