Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 11 czerwca 2015 r., sygn. II SA/Rz 1603/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Krystyna Józefczyk Sędziowie WSA Ewa Partyka WSA Paweł Zaborniak /spr./ Protokolant starszy sekretarz sądowy Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 maja 2015 r. sprawy ze skargi E. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję i decyzję Wójta Gminy [...] z dnia [...] lipca 2014 r. nr [...]; II. uchyla postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska [...] z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...]; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] na rzecz skarżącej E. K. kwotę 500 zł /słownie: pięćset złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi E. K. jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] (dalej: "SKO" lub "Kolegium") z dnia [...] września 2014 r. nr [...], wydana w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy.
Zaskarżone rozstrzygnięcie wydano w oparciu o następujące okoliczności faktyczne i prawne: Wnioskiem z dnia 4 stycznia 2010 r., uzupełnionym w dniu 25 lutego 2010 r., E. K. zwróciła się do Wójta Gminy [...] o ustalenie warunków zabudowy dla budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz budowy studni kopanej na działce nr 61/5 położonej w miejscowości K. Z uwagi na fakt, że planowana inwestycja zlokalizowana jest w obszarze Natura 2000 i może potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, postanowieniem z dnia [...] marca 2010 Wójt nałożył na skarżącą obowiązek przedłożenia właściwemu miejscowo Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska wyszczególnionych dokumentów, celem stwierdzenia braku potrzeby lub konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000.
Postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...], Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska [...] (dalej: "RDOŚ") odmówił uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia. Podał, że miejsce planowanej inwestycji zlokalizowane jest w granicach obszaru specjalnej ochrony PLC180001, funkcjonującego na mocy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2004 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz. U. z 2000 r. Nr 229, poz. 2313 z późn. zm.) oraz obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty Bieszczady 2000. Obszary te maja wspólną granicę, posiadają największą liczbę przedmiotów ochrony, w tym bardzo dużą grupę gatunków priorytetowych dla UE. Stanowią najwartościowszy obszar Natura 2000 na [...], jeden z najcenniejszych obszarów w Polsce i jedną z najwartościowszych w Europie ostoi fauny puszczańskiej ze wszystkimi wielkimi drapieżnikami, chronionymi gadami, płazami oraz jedną z pięciu wolnożyjących w Polsce populacji żubra. W granicach tego obszaru stwierdzono gniazdowanie ok. 150 gatunków ptaków, w tym co najmniej 38 gatunków z Załącznika I Dyrektywy Ptasiej oraz 13 gatunków z Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt. Tereny nieleśne w ostoi [...] PLC180001 zajmują ok. 13% powierzchni tego obszaru, decydując o jego unikatowości. Postępujące zaś zagrożenie stanowi dla niego presja budownictwa, sukcesywnie zajmującego kolejne otwarte przestrzenie, użytkowane poprzednio najczęściej jako łąki i pastwiska, realizowana najczęściej w sposób chaotyczny.
