Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 26 października 2015 r., sygn. IV SA/Gl 675/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Kurcyusz - Furmanik Sędziowie Sędzia WSA Beata Kozicka Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz (spr.) Protokolant Monika Rał po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 października 2015 r. sprawy ze skargi Z. P. na postanowienie Komisarza Wyborczego w K. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 9 czerwca 2015 r. Komisarz Wyborczy w K., na podstawie art. 383 § 1 pkt 4, § 2a i § 4a ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks Wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112 ze zm.) i art. 24b ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego Rady Miasta P. Z.P. z powodu zrzeczenia się mandatu, o którym mowa w art. 24b ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym.
W skardze wniesionej od powyższego postanowienia do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, Z.P. podniósł zarzut naruszenia art. 383 § 1 pkt 4 w zw. z § 2a ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy poprzez jego niewłaściwe zastosowanie polegające na przyjęciu, że skarżący pisemnie zrzekł się mandatu radnego, a w konsekwencji błędne przyjęcie, że ww. organ administracji jest właściwy dla wydania postanowienia o wygaśnięciu mandatu. Zarzucił również naruszenie art. 383 § 1 pkt 5 w zw. z art. 383 § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy poprzez ich niezastosowanie, a w konsekwencji nieprawidłowe przyjęcie, że Komisarz Wyborczy, a nie Rada Miasta P. oraz Wojewoda [...], jest właściwy do wydania uchwały o stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu. Podniósł również zarzut naruszenia art. 24b ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym poprzez jego niewłaściwe zastosowanie polegające na przyjęciu, że doszło do pisemnego zrzeczenia się mandatu radnego przez skarżącego, podczas gdy doszło do sytuacji wywołującej skutek taki, jak przy zrzeczeniu się mandatu oraz zarzut naruszenia art. 24b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym poprzez jego niewłaściwe zastosowanie polegające na przyjęciu, że okres przebywania na zwolnieniu lekarskim, a więc niezdolność do pracy, nie przerywa biegu terminu do złożenia wniosku o urlop bezpłatny. W związku z powyższym wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonego postanowienia na podstawie art. 156 § 1 pkt 1 k.p.a., ewentualnie o uchylenie zaskarżonego postanowienia, ze względu na naruszenie prawa materialnego, które miało wpływ na wynik sprawy.
