Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 31 marca 2016 r., sygn. I SA/Po 1347/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska-Tylewicz Protokolant: st. sekr. sąd. Joanna Świdłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 marca 2016 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za listopad i grudzień 2011 r. oraz nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy za poszczególne miesiące od stycznia do sierpnia 2012 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w P. decyzją z dnia [...], nr [...], określił "X." M. T., K. T. Sp. j. (dalej także jako: spółka) w podatku od towarów i usług za listopad i grudzień 2011 r. nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w kwocie odpowiednio [...] zł i [...] zł, a za poszczególne miesiące od stycznia do sierpnia 2012 r. zobowiązanie podatkowe w łącznej kwocie [...] zł.

W motywach rozstrzygnięcia wskazano, że głównym przedmiotem działalności gospodarczej spółki w okresie od stycznia 2011 r. do sierpnia 2012 r. była sprzedaż hurtowa i detaliczna paliw na stacjach benzynowych w K., G. i D. Spółka posiadała koncesję na obrót paliwami ciekłymi (wydaną na okres od 1 marca 2009 r. do 1 marca 2019 r.) oraz zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych, jako zarejestrowany odbiorca. Świadczyła usługi odpraw celnych towaru akcyzowego, tj. oleju napędowego. W trakcie przeprowadzonego postępowania kontrolnego ustalono, że spółka zaniżyła wartości netto sprzedaży oraz podatku należnego w miesiącach listopad i grudzień 2011 r. oraz od marca do sierpnia 2012 r. w wyniku nie uwzględnienia w wartości świadczonych usług odpraw celnych kwot należnego i otrzymanego od kontrahentów (spółek z o.o.: I., M., T., B., P., K. i A.) podatku akcyzowego oraz opłaty paliwowej, co skutkowało naruszeniem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm. - w skrócie: "ustawa o PTU"). Stwierdzono, że strona w poszczególnych miesiącach zaniżyła podstawę opodatkowania łącznie o kwotę [...] zł, a podatek należny o kwotę [...] zł. Organ kontroli skarbowej ustalił, że spółka na okoliczność świadczonych usług odprawy celnej zawarła ze swoimi kontrahentami umowy zlecenia, z treści których wynikało m.in., że: - przedmiotem umów jest obsługa odprawy celnej oleju napędowego, będącego własnością zleceniodawców, tj. kontrahentów spółki, polegająca na dopełnieniu wszelkich formalności dla przeprowadzenia odprawy celnej oraz przekazaniu na rzecz organu celnego podatku akcyzowego i opłaty paliwowej; - celem przeprowadzenia odprawy celnej spółka zobowiązała się do przyjęcia oleju napędowego zleceniodawcy w miejscowości K., podjęcia stosownych czynności w celu dokonania jego odprawy przez Urząd Celny, zapłaty podatku akcyzowego i opłaty paliwowej; - zleceniodawca zobowiązany był do przekazania na rachunek spółki pełnej kwoty podatku akcyzowego, opłaty paliwowej i opłaty za usługę. Podkreślono także, że świadczenie przez podatniczkę usług odprawy celnej na rzecz ww. kontrahentów związane było z posiadanym przez spółkę statusem zarejestrowanego odbiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626 ze zm. - w skrócie: "ustawa o PA"). W związku z posiadanym przez spółkę statusem stwierdzono, że dokonywała ona wewnątrzwspólnotowego nabycia oleju napędowego na rzecz innych podmiotów, a więc była, na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy o PA, podatnikiem podatku akcyzowego, zobowiązanym do naliczenia i wpłaty podatku akcyzowego od nabytego oleju napędowego na rzecz swoich kontrahentów, a odbieranego w miejscu zarejestrowanego odbiorcy w K. Zaznaczono przy tym, że z uwagi na powyższe, spółka była również, zgodnie z art. 37j ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2571 ze zm. - w skrócie: "u.a.p.k.f.d."), zobowiązana do uiszczenia opłaty paliwowej. Na podstawie zapisów kont rozrachunkowych prowadzonych przez spółkę ustalono, że podatniczka zaewidencjonowała należności od: I., A., B., M., P. i K., które obejmowały wartości brutto wynikające z faktur VAT i faktur VAT korekta, dokumentujących sprzedaż usług odprawy celnej, a także kwoty podatku akcyzowego i opłaty paliwowej od odprawionych (przyjętych, odebranych w miejscu zarejestrowanego odbiorcy) ilości oleju napędowego. W celu wyliczenia podatku akcyzowego i opłaty paliwowej strona stosowała stawki wynikające z art. 89 ust. 1 ustawy o PA oraz art. 37m u.a.p.k.f.d.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00