Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 marca 2016 r., sygn. III SA/Wr 805/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Siedlecka (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska, Sędzia WSA Tomasz Świetlikowski, Protokolant Referent Ewa Pąsiek, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 10 marca 2016 r. sprawy skargi Z.B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie unieważnienia egzaminu praktycznego na prawo jazdy kat. B I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. na rzecz strony skarżącej kwotę [...] (słownie: [...]) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Marszałek Województwa D. decyzją z dnia [...]r. Nr [...]unieważnił egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B, przeprowadzony w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w J.(oddział terenowy w G.) z dnia [...]r. z udziałem Pani K.N..
Organ I instancji ustalił, na podstawie obiektywnego zapisu z przebiegu egzaminu, że egzaminowana w sposób nieprawidłowy wykonała manewr parkowania prostopadłego, tj uderzyła kołami pojazdu egzaminacyjnego w krawężnik. Egzaminator był zobligowany na mocy § 27 pkt 6 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U. z 2012r., poz.995 ze zm.) do poinformowania osoby egzaminowanej o nieprawidłowym wykonaniu zadania egzaminacyjnego. Po powtórnym nieprawidłowym wykonaniu parkowania winien poinformować osobę egzaminowaną o popełnionym błędzie oraz o negatywnym wyniku części praktycznej egzaminu państwowego. Egzaminator nie dokonał tego, przez co w ocenie organu I instancji, osoba nie była świadoma, iż nieprawidłowo wykonała pierwszą próbę i została pozbawiona możliwości wyeliminowania popełnionych przez nią błędów, a w konsekwencji uzyskania pozytywnego wyniku egzaminu.
