Wyrok WSA w Kielcach z dnia 8 marca 2017 r., sygn. II SA/Ke 1070/16
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Chobian, Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Sebastian Styczeń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 marca 2017r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w przedmiocie wydania prawa jazdy oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze, po rozpatrzeniu wniosku N. R. o ponowne rozpoznanie sprawy zakończonej decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] o stwierdzeniu nieważności decyzji Naczelnika Miasta i Gminy z dnia [...] w zakresie wydania prawa jazdy kategorii A, utrzymało w mocy własną decyzję z dnia [...].
Powyższe rozstrzygnięcie zostało wydane w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia [...] stwierdziło nieważność decyzji Naczelnika Miasta Gminy w [...] z dnia [...] w zakresie wydania prawa jazdy kategorii A.
Pismem z dnia 9.09.2016 r. N. R. wniósł o ponowne rozpoznanie sprawy oraz uchylenie w całości decyzji Kolegium z dnia [...] i umorzenie postępowania. W uzasadnieniu wniosku podniósł, że decyzja Kolegium jest nietrafna i wydana bez podstaw faktycznych i prawnych. Zaznaczył, że uprawnienia do kierowania pojazdami kategorii A nabył w 1990 r., czego bezspornym dowodem jest wydanie mu dokumentu prawa jazdy kategorii A, które posiada i którym legitymuje się do dnia dzisiejszego. Wskazał, że decyzja o stwierdzeniu nieważności decyzji z dnia [...] rodzi negatywne dla niego konsekwencje i uniemożliwia korzystanie z przysługujących mu uprawnień. Dodał, że to na organie administracji ciąży obowiązek odpowiedniej archiwizacji danych dotyczących osób zdających egzaminy na prawo jazdy, a następnie odszukania właściwych informacji, celem przekazania ich innym organom postępowania. Obywatel nie powinien i nie może ponosić konsekwencji niewłaściwego działania organu administracji publicznej, bo stoi to w sprzeczności z zasadą zaufania obywatela, zasadą prawdy obiektywnej i zasadą trwałości decyzji. Przywołując orzeczenia sądów administracyjnych oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25.06.1996r., sygn. akt K 15/95, podniósł, że uczestnik postępowania ma prawo oczekiwać rozstrzygnięcia indywidualnej sprawy przy jednoczesnym zebraniu i zbadaniu wszystkich niezbędnych dowodów, także tych, które mogą wskazywać lub wskazują na takie rażące zaniedbania administracji jak zagubienie dokumentów będących podstawą nabycia przez obywatela uprawnień, zaś organy administracji publicznej są zobowiązane uwzględniać zasadę zaufania, którą łączy się z zasadą praworządności, oraz ochrony praw nabytych i niedziałanie prawa wstecz. Nadto podniósł, że dotychczas organy administracji nie miały wątpliwości co do posiadanych przez niego uprawnień, dlatego niezrozumiałe są przyczyny tak nagłego zainteresowania organu przedmiotową kwestią.
