Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2017 r., sygn. II SA/Ol 102/17
Gry losowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Osipuk Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Katarzyna Matczak Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 marca 2017 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie kary z tytuł u urządzania gier hazardowych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]"r. Naczelnik Urzędu Celnego, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 90, art. 91 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2016r. poz. 471 ze zm., dalej jako: u.g.h.) wymierzył spółce T karę pieniężną w wysokości "[...]" zł z tytułu urządzania gier na automacie A nr "[...]" poza kasynem gry, tj. w sklepie spożywczo-przemysłowym, w miejscowości D. W uzasadnieniu podano, że podczas wykonywania obowiązków służbowych przez funkcjonariuszy celnych w dniu "[...]"r. ujawniono obecność wskazanego wyżej automatu w przedmiotowym lokalu. Funkcjonariusze stwierdzili, iż automat jest podłączony do sieci. W celu ustalenia charakteru i zasad działania ujawnionego automatu dokonano jego oględzin oraz przeprowadzono eksperyment procesowy, polegający na odtworzeniu przebiegu dostępnych na nim gier. Do materiału zgromadzonego w niniejszej sprawie została włączona także kopia opinii biegłego sądowego z dnia "[...]"r. dotycząca przedmiotowego automatu, w której biegły stwierdził, że automat oferuje gry na urządzeniu komputerowym w celach komercyjnych - gry wymagają wniesienia opłat. Pozwala uzyskać wygrane pieniężne wypłacane bezpośrednio przez automat, a także umożliwia prowadzenie kolejnych gier przez wykorzystanie wygranych zdobytych we wcześniejszych grach. Gry zawierają element losowości - są realizowane przez programy standardowo napisane z wykorzystaniem procedur losowych pseudolosowych). O układzie symboli na zatrzymanych bębnach decyduje algorytm gry działający na zasadzie przypadku. Grający po uruchomieniu gry nie jest w stanie przewidzieć jej wyniku. W świetle zgromadzonego materiału dowodowego organ I instancji uznał, iż automat do gry - będący przedmiotem niniejszego postępowania - umożliwia prowadzenie gier o charakterze losowym i oferuje zarówno wygrane pieniężne, jak i wygrane rzeczowe w postaci możliwości prowadzenia kolejnych gier za wygrane punktowe uzyskane w grach poprzednich. Spełnia zatem definicję gier na automatach w rozumieniu art. 2 ust. 3 i 4 u.g.h. Wskazano, że bezspornie Spółka urządzała gry na ujawnionym w lokalu automacie, poza kasynem gry, bez koncesji oraz bez rejestracji automatu, tj. z pominięciem wymogów, o których mowa w art. 6 ust. 1 i art. 23a ust. 1 u.g.h. Okoliczności te w pełni zasadnym czynią uznanie Spółki za podmiot urządzający gry na automatach poza kasynem gry w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt. 2 u.g.h. Organ I instancji przedstawił także swoje stanowisko na temat notyfikacji Komisji Europejskiej projektu u.g.h., powołując się między innymi na uchwałę NSA o sygn. akt II GPS 1/16.
