Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 20 lutego 2018 r., sygn. II SA/Bk 868/17
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Danuta Tryniszewska-Bytys, Sędziowie sędzia WSA Marek Leszczyński (spr.), sędzia WSA Małgorzata Roleder, Protokolant sekretarz sądowy Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 20 lutego 2018 r. sprawy ze skargi M. M. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą A. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] kwietnia 2017 r., nr [...], Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej: GITD) utrzymał w mocy decyzję P. Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: PWITD) z dnia [...] lutego 2017 r., nr [...], o nałożeniu M. M. prowadzącemu działalność gospodarczą pod firmą: A. ul. [...], kary pieniężnej w wysokości 15.000,00 zł, za:
1) przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut oraz za każde rozpoczęte 30 minut;
2) nieokazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, danych z karty kierowcy, z tachografu cyfrowego lub dokumentu potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu za każdy dzień;
3) nieuzasadnione użycie kilku wykresówek w ciągu tego samego 24 - godzinnego okresu - za każdy dzień;
4) okazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, która nie zawiera wszystkich danych o okresach aktywności kierowcy - za każdą wykresówkę.
Podstawę zaskarżonego rozstrzygnięcia stanowiły następujące ustalenia faktyczne i prawne.
W oparciu o upoważnienie nr [...] z dnia [...] kwietnia 2016 r. przeprowadzono kontrolę przedsiębiorstwa skarżącego. Do kontroli okazano zaświadczenie nr [...] na przewozy drogowe rzeczy na potrzeby własne - wydane przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego w dniu [...] grudnia 2015 r., do którego zgłoszono siedem pojazdów. Przedmiotem kontroli były regulacje związane z przestrzeganiem przepisów dotyczących czasu pracy kierowców, przestrzeganiem przepisów ustawy o transporcie drogowym oraz regulacji z zakresu wykonywania przewozów, przestrzeganie przepisów ruchu drogowego. Kontrolą objęto okres od 26 października 2015 r. do 7 lutego 2016 r. Zgodnie z okazanymi dokumentami przedsiębiorstwo skarżącego w okresie 6 miesięcy przed wszczęciem kontroli zatrudniało średnio 5 kierowców. Ustalenia kontroli zostały ujawnione w protokole kontroli nr [...] z dnia [...] kwietnia 2016 r. Dodatkowo pismem z dnia [...] grudnia 2016 r. poinformowano skarżącego o rozszerzeniu postępowania o naruszenia, które nie były wcześniej stwierdzone w protokole kontroli.
