Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 22 lutego 2018 r., sygn. III SA/Gd 880/17
Samorząd terytorialny; Ruch drogowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Mierzejewski, Sędziowie Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak (spr.), Sędzia WSA Alina Dominiak, Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Pobojewski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 lutego 2018 r. sprawy ze skargi Ł. L., J. B i M. Ś. na akt Prezydenta z dnia 12 kwietnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu organizacji ruchu drogowego 1. stwierdza nieważność zaskarżonego aktu, 2. zasądza od Prezydenta [...] na rzecz skarżących Ł. L., J. B i M. Ś. kwoty po 797 (siedemset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Aktem nazwanym uzgodnieniem z dnia 12 kwietnia 2017 r. (nr [...]) Prezydent Miasta zatwierdził projekt organizacji ruchu drogowego - ograniczenie ruchu samochodów ciężarowych na terenie Głównego Miasta w [...].
M. Ś. - prowadzący działalność gospodarczą pod firmą [...], Ł. L. - prowadzący działalność gospodarczą pod firmą [...] oraz J. B. - prowadząca działalność gospodarczą pod firmą [...], pismem z dnia 2 sierpnia 2017 r. wezwali Prezydenta Miasta do usunięcia naruszenia prawa. Wnioskodawcy domagali się uchylenia powyższego aktu (zarządzenia), ewentualnie umieszczenia na tabliczce pod każdym znakiem drogowym B-5 przewidzianym w zatwierdzonym projekcie napisu określającego, że zakaz ten nie dotyczy pojazdów wolnobieżnych.
W uzasadnieniu podnieśli, że na skutek wprowadzenia organizacji ruchu w takim kształcie, wyeliminowana została możliwość prowadzenia przez nich działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług turystycznych pojazdami wolnobieżnymi typu Melex. Tym samym naruszony został interes prawny i uprawnienia wzywających. Biorąc pod uwagę liczne nieprawidłowości proceduralne związane z zatwierdzoną organizacją ruchu oraz brak spełnienia wszystkich wymagań określonych przepisami oczywistym jest, że uniemożliwienie poruszania się tego typu pojazdów jest niezgodne z obowiązującym prawem, zaś zatwierdzona przez Prezydenta Miasta organizacja ruchu jest aktem nieważnym.
