Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 12 kwietnia 2018 r., sygn. II SA/Bk 157/18
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Danuta Tryniszewska-Bytys, Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska,, sędzia WSA Małgorzata Roleder (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Marczuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2018 r. przy udziale Rzecznika Praw Dziecka sprawy ze skargi N. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] stycznia 2018 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia wychowawczego 1. uchyla zaskarżoną decyzję w części utrzymującej w mocy punkt 2 i 3 decyzji organu I instancji oraz uchyla poprzedzającą jej wydanie decyzję Burmistrza Miasta K. z dnia [...] grudnia 2017 r., nr [...] w punkcie 2 i 3; 2. w pozostałej części skargę oddala.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] grudnia 2017 r. Nr [...] Burmistrz K. odmówił N. M. prawa do świadczenia wychowawczego na: M. M. (pkt 1), C. C. (pkt 2) i J. M. (pkt 3) w każdym przypadku w kwocie po 500 zł miesięcznie na okres od 1 października 2017 r. do 30 września 2018 r.
W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że N. M. legitymuje się kartą pobytu czasowego wydaną do dnia [...] lipca 2020 r., która nie posiada adnotacji: "dostęp do rynku pracy". Organ przeprowadził w niniejszej sprawie postępowanie dowodowe na okoliczność spełnienia przez wnioskodawczynię ustawowego kryterium dochodowego warunkującego uzyskanie świadczenia wychowawczego na pierwsze dziecko, o którym mowa w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz. 1851, zwanej dalej: "ustawą."), w wyniku którego ustalił, że spełnia ona to kryterium. Na podstawie przedłożonych przez wnioskodawczynię dokumentów organ ustalił, że dwoje z trzech dzieci N. M. posiada polskie obywatelstwo, tj. C. C. i J. M. W tym kontekście organ dokonał rozważań, czy obywatelstwo i status pobytowy ich matki przesądza o możliwości skorzystania przez nich ze wsparcia przewidzianego przepisami ustawy. W ocenie organu status wnioskodawczyni nie mieści się w katalogu podmiotów z art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy, którego to faktu nie zmienia okoliczność posiadania przez dwoje z jej dzieci obywatelstwa polskiego. Organ wskazał, że wnioskodawczyni - jako cudzoziemka - nie spełnia, ani opisanego w art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. d ustawy warunku, tj. posiadania karty pobytu z adnotacją "dostęp do rynku pracy", ani zezwolenia na pobyt czasowy, o którym mowa w art. 127 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2017 r., poz. 2206 ze zm.). Ponadto N. M. nie ma zasądzonych alimentów na córkę M. M., czego wymaga brzmienie art. 8 ust. 2 ustawy.
