Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 kwietnia 2018 r., sygn. II SA/Ol 685/17
Drogi publiczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska Sędziowie Sędzia WSA Ewa Osipuk (spr.) Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 kwietnia 2018 r. sprawy ze skargi K. i D. P. na decyzję Wojewody z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 16 marca 2017 r., Prezydent "[...]" zatwierdził projekt budowlany i udzielił zezwolenia na realizację inwestycji drogowej Zadanie I - budowa "[...]" w ramach przedsięwzięcia "Rozwój transportu zbiorowego "[...]" ".
Od decyzji tej złożyli odwołanie mi. in. "[...]" . Odwołujący się podnieśli, że w obecnym stanie chodnik posiada szerokość 7,27m, co umożliwia parkowanie przed każdą posesją dwóch samochodów, ogólnie 14 samochodów, natomiast po wybudowaniu linii tramwajowej będą jedynie 4 miejsca parkingowe, w tym dwa przewidziane dla Policji. Ponadto, postawienie słupa trakcji tramwajowej to rzecz nowa i wpływająca negatywnie na walory estetyczne i bezpieczeństwo, a zatem na atrakcyjność nieruchomości i jej cenę. W ocenie odwołujących się, budowa linii tramwajowej wpłynie także na wzrost emisji, zamiast dwóch pasów jezdni z obu stron będzie tylko jeden, co spowoduje jeszcze większe korki i wzrost emisji i hałasu. Nie została wyjaśniona sprawa zwężenia chodnika, bowiem chodnik zostanie zmniejszony do 3,7m, a tym samym, warunki bytowe stron ulegną pogorszeniu, co wiąże się też ze zmniejszeniem miejsc parkingowych. Odwołujący podnieśli też, że nie wiadomo, jakie kryteria były brane pod uwagę w ocenie przedmiotowego projektu przez instytucje unijne. Nie przedstawiono stosownych dokumentów w zakresie opiniowania inwestycji przez Radę Osiedla. Odwołujący się wnieśli o wskazanie sposobu zabezpieczenia dostępu do nieruchomości na czas budowy linii tramwajowej i okresu utrudnienia.
