Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 19 października 2018 r., sygn. I SA/Lu 491/18

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krystyna Czajecka-Szpringer Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca), WSA Monika Kazubińska-Kręcisz Protokolant Referent stażysta Jacek Zięba po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 19 października 2018 r. sprawy ze skargi G. B. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] kwietnia 2018 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz G. B. kwotę [...]zł (czterysta czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W zaskarżonej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ) ocenił, że nie jest prawidłowe stanowisko Gminy B. (gmina) w kwestii jej uprawnienia do stosowania wybranej metody ustalania proporcji odliczania kwot podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na świadczenie usług polegających na dostawach wody i odprowadzaniu ścieków.

W motywach powyższej interpretacji indywidualnej organ wyjaśnił, że gmina przedstawiła okoliczności, w których jest jednostką samorządu terytorialnego i jednocześnie czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U.2017.1875 ze zm., obecnie Dz.U.2018.994 ze zm. - u.s.g.) posiada osobowość prawną (art. 2 pkt 2 u.s.g.). Gmina realizuje zadania własne (art. 7 u.s.g.) samodzielnie lub poprzez tworzone jednostki organizacyjne. W tym celu utworzyła między innymi Zakład Usług Komunalnych (ZUK), który jest zakładem budżetowym. Poprzez ZUK gmina wykonuje zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków komunalnych, na zasadach określonych w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U.2017.328 ze zm., obecnie Dz.U.2018.1152). ZUK prowadzi także inną działalność, przykładowo w zakresie zimowego utrzymania dróg czy odpłatnego udostępniania lokali mieszkalnych. Poczynając od stycznia 2017 r. gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, która objęła jej jednostki organizacyjne, w tym ZUK. Gmina nie jest w stanie określić w jakiej części jej wydatki dotyczące dostarczania wody i odprowadzania ścieków są czy będą związane z działalnością nieopodatkowaną VAT, a w jakiej z opodatkowaną tym podatkiem, dlatego stosuje tzw. prewspółczynnik według zasad przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, § 3 ust. 4 (Dz.U.2015.2193 - rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2015 r.), który wyliczony w ten sposób wynosi 88%. Jednak w wyniku przeprowadzonej analizy gmina ustaliła, że w skali roku sprzedaż wody i odbiór ścieków opodatkowany VAT, a więc świadczony na rzecz mieszkańców i przedsiębiorców (podmiotów zewnętrznych) stanowi 97% wszystkich dostaw wody i odbioru wszystkich ścieków, realizowanych przez gminę, tj. ZUK. W tej sytuacji gmina zamierza odliczać VAT naliczony przy wydatkach dotyczących dostarczania wody i odprowadzania ścieków według proporcji bazującej na liczbie metrów sześciennych dostarczonej wody i odebranych ścieków w ramach czynności opodatkowanych VAT, na rzecz podmiotów zewnętrznych, w stosunku do sumy liczby metrów sześciennych dostarczonej wody i odebranych ścieków w ramach czynności opodatkowanych VAT, na rzecz podmiotów zewnętrznych oraz w ramach czynności gminy nieopodatkowanych VAT, realizowanych na rzecz jej jednostek (podmiotów wewnętrznych). Gmina opisała proponowany przez siebie wzór wyznaczający, jej zdaniem, najbliższą rzeczywistości proporcję odliczenia VAT naliczonego jako X= (Wzew+Kzew)/(Wogółem+Kogólem)x100%. Gmina tłumaczyła, że stosowanie wzoru z rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. nie zapewnia jej odliczenia VAT naliczonego w sposób adekwatny do specyfiki wykonywanej działalności, dokonywanych nabyć.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00