Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 listopada 2018 r., sygn. III SA/Po 71/18
Kara administracyjna
Dnia 6 listopada 2018 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędziowie WSA Marzenna Kosewska WSA Marek Sachajko (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Katarzyna Skrocka - Nerka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 listopada 2018 roku przy udziale sprawy ze skargi Fabryki Mebli "[...]" Kaczorowscy Spółki jawnej w M. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2017r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z [...] września 2017 r. nr [...] [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego, wskazując na art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1907 z późn. zm., dalej jako u.t.d.) nałożył na [...] sp. jawna (dalej jako spółka, skarżący) karę pieniężną w wysokości 5.150,00 zł, za następujące naruszenia: nierejestrowanie za pomocą urządzenia rejestrującego lub cyfrowego urządzenia rejestrującego na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi oraz przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyższej 15 minut do 30 minut - art. 92a ust. 1, 6 i 7 u.g.h. załącznik nr 3 lp. 6.2.1 oraz lp. 5.2.1
Uzasadniając napisał, że w dniu [...] lipca 2017r. na punkcie kontrolnym [...] zatrzymano i poddano kontroli zespół pojazdów składający się z samochodu ciężarowego [...] wraz z przyczepą [...], którym kierował Z. C.. Na żądanie osoby kontrolującej kierowca okazał m.in. kartę kierowcy. W trakcie kontroli pobrano także dane z pamięci tachografu cyfrowego kontrolowanego pojazdu. Z analizy danych zapisanych w pamięci tachografu wynikało, iż kierowca w dniu [...] czerwca 2017 r. prowadził pojazd o nr rej. [...] do godz. 19:26 używając własnej karty kierowcy. Natomiast od godz. 19:26 do godz. 20:19 pojazd był prowadzony z włączoną funkcją OUT. Do protokołu przesłuchania kierowca zeznał, iż dnia [...] czerwca 2017 r. rozpoczął jazdę z granicy [...] i na własnej karcie dojechał do miejscowości G.. W tym dniu kierowca wykonywał jazdę bez ładunku, rozładunek mebli miał miejsce w dniu [...] czerwca 2017 r. w [...], przewóz wykonywany był na rzecz spółki. Kierowca prowadził pojazd na własnej karcie do godz. 19:26 dnia [...] czerwca 2017 r. Następnie kierowca z tachografu wyjął własną kartę kierowcy, w tachografie wpisał funkcję OUT i kontynuował jazdę do siedziby firmy do miejscowości [...] do godz. 20:19 dnia [...] czerwca 2017 r. Analiza danych zawartych na karcie kierowcy oraz w pamięci tachografu cyfrowego, po uwzględnieniu zdarzeń lub błędów w postaci: przerwa napięcia, wykazała, iż kierowca w dniu 28 czerwiec 2017r. przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 20 minut.
