Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 6 lutego 2019 r., sygn. II SA/Go 920/18
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Dziedzic Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Protokolant referent stażysta Magdalena Komar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 lutego 2019 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Miejskiej z dnia 20 czerwca 2018 r., nr LII/481/18 w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
W dniu 20 czerwca 2018 r. Rada Miejska - działając na podstawie art. 19 ust. 3 i ust. 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2018 r., poz. 650) - określanej dalej jako u.z.z.w. - podjęła uchwałę nr LII/481/18 w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Pismem z dnia [...] listopada 2018 r. Prokurator Rejonowy wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. skargę na powyższą uchwałę zarzucając istotne naruszenie prawa, tj. art. 7 i 94 Konstytucji RP oraz art. 19 ust. 5 u.z.z.w. polegające na przekroczeniu granic upoważnienia ustawowego, przejawiającym się powtarzaniu i modyfikowaniu przepisów ustawowych przy jednoczesnym zaniechaniu uregulowania zagadnień wyrażonych w upoważnieniu ustawowym, skutkujące brakiem jego należytego wykonania.
W uzasadnieniu skargi Prokurator wskazał, iż pomimo zakwestionowania jedynie części przepisów uchwały, zachodzi konieczność żądania stwierdzenia jej nieważności w całości. Skarżący podkreślił, iż art. 19 ust. 5 u.z.z.w. zawiera szczegółowe upoważnienie ustawowe, określające materię, jaką pozostawiono uregulowaniu w drodze aktu prawa miejscowego. Powyższa delegacja ustawowa dla rady gminy ma charakter otwarty, wobec czego w uchwalanym regulaminie muszą zostać zamieszczone postanowienia odnoszące się co najmniej do wszystkich kwestii wymienionych w tym przepisie. Zdaniem skarżącego nie daje to jednak podstaw do dowolności prawotwórczej. Organ stanowiący musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. W ocenie Prokuratora Rada Miejska przekroczyła zakres powyższych uprawnień.
