Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 20 marca 2019 r., sygn. II SA/Bk 9/19
Administracyjne postępowanie; Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska, Sędziowie asesor sądowy WSA Elżbieta Lemańska (spr.), sędzia WSA Marek Leszczyński, Protokolant starszy sekretarz sądowy Marta Marczuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 14 marca 2019 r. sprawy ze skargi E. K. na decyzję P. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. z dnia [...] listopada 2018 r., nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego w sprawie przydomowej oczyszczalni ścieków oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] listopada 2018 r. znak [...] P. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w B. (dalej: PWINB) utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. P. (dalej: PINB) z dnia [...] października 2018 r. znak [...] umarzającą postępowanie administracyjne w sprawie przydomowej oczyszczalni ścieków o wydajności do 5,0 m3/dobę zlokalizowanej na działce nr [...] w obrębie gruntów wsi S. gm. B.
Sprawa była czterokrotnie rozpoznawana przez organy nadzoru budowlanego oraz trzykrotnie przez tutejszy Sąd (sprawy sądowe o sygnaturach II SA/Bk 372/15, II SA/Bk 13/17 i II SA/Bk 874/17). Z okoliczności stanu faktycznego wynika, że na działce nr [...], na podstawie zgłoszenia z dnia [...] maja 2012 r. dokonanego przez Gminę B., zrealizowano jesienią 2013 r. przydomową oczyszczalnię ścieków. Do zgłoszenia właściwy organ administracji architektoniczno - budowlanej nie wniósł sprzeciwu.
W toczącym się po raz pierwszy postępowaniu administracyjnym dotyczącym legalności budowy oczyszczalni, organy nadzoru budowlanego orzekły o nakazie jej rozbiórki z uwagi na niespełnienie warunku odległości od studni zlokalizowanej na należącej do E. K. działce nr [...]. Ustalono, że odległość wynosi 14,10 m a powinna wynosić 30 m zgodnie z § 31 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r., poz. 1422 ze zm.; dalej: rozporządzenie o warunkach technicznych). Decyzje organów nadzoru budowlanego zostały uchylone przez tutejszy Sąd wyrokiem z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie II SA/Bk 372/15. Sąd polecił ustalić, czy studnia powstała legalnie, bowiem wątpliwości w tym zakresie nie usunął wynik postępowania administracyjnego w przedmiocie legalności użytkowania studni (art. 66 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, dalej: P.b.). Sąd zalecił również, aby rozstrzygnięcie o ewentualnej rozbiórce zostało poprzedzone wykazaniem, że nie jest możliwe doprowadzenie oczyszczalni do stanu zgodnego z prawem.
