Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 marca 2019 r., sygn. VIII SA/Wa 564/18
Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Justyna Mazur, Sędziowie Sędzia WSA Renata Nawrot (sprawozdawca), Sędzia WSA Iwona Szymanowicz- Nowak, Protokolant Sekretarz sądowy Karolina Kaca, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 lutego 2019 r. w Radomiu sprawy ze skargi D. Ż. na zarządzenie Wójta Gminy J. z dnia [...] czerwca 2018 r. nr [...] w przedmiocie odwołania Dyrektora Zespołu [...] w J. oddala skargę.
Uzasadnienie
Zarządzeniem Nr [...] z dnia [...] czerwca 2018 r., Wójt Gminy [...] (dalej jako: organ, Wójt) na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2018 poz. 994 z późn. zm., dalej jako: u.s.g.) oraz art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. 2017 poz. 59 z późn. zm., dalej jako: p.o.), po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, zarządził odwołanie z dniem [...] czerwca 2018 r., bez wypowiedzenia, w trakcie roku szkolnego, D., Z. (dalej jako: Dyrektor, skarżąca) ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w [...].
Zdaniem Wójta sposób wykonywania przez skarżącą obowiązków dyrektora spowodował, że nie było możliwe dalsze zajmowanie przez nią tego stanowiska. Z uwagi na zagrożenie dla interesu publicznego i dalszego funkcjonowania szkoły przejawiające się zaniedbaniami w organizacji pracy zespołu szkół oraz nagannej podstawy dyrektora szkoły zachodziła konieczność natychmiastowego przerwania wykonywania ww. funkcji.
Organ ustalił, że skarżąca dopuściła się rażącego naruszenia §17 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. 2017 poz. 649 ze zm., dalej jako: rozporządzenie MEN) poprzez wykazanie w arkuszu organizacyjnym dwóch osób nie będących nauczycielami szkoły, dla których organ prowadzący nie zatwierdził w arkuszu wolnych etatów w roku szkolnym 2018/2019 i przedłożenie organowi prowadzącemu arkusza organizacyjnego niezgodnego z prawem i niedoprowadzenie arkusza do zgodności z prawem pomimo wielokrotnych pism kierowanych do Dyrektora. Niezgodność z prawem projektu arkusza organizacyjnego stwierdził także [...] Kurator Oświaty. Skutkiem powyższego było niezatwierdzenie przez organ prowadzący arkusza organizacyjnego szkoły na rok szkolny 2018/2019. W tych okolicznościach kierowany przez skarżącą zespół szkół nie miał podstaw prawnych i finansowych do funkcjonowania, co mogło doprowadzić do destabilizacji jego funkcjonowania w obszarze dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym.
