Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 11 kwietnia 2019 r., sygn. II SA/Ol 198/19
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janina Kosowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 kwietnia 2019 r. sprawy ze skargi H. P. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie rozbiórki zbiornika bezodpływowego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora na rzecz skarżącej H. P. kwotę 500 zł (słownie: pięćset złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu 6 marca 2019 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie wpłynęła skarga H. P. (dalej zwanej skarżącą) na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej zwanego "WINB") z dnia "[...]" w przedmiocie nakazu rozbiórki zbiornika bezodpływowego. Skarga ta została przekazana tutejszemu Sądowi przez WINB wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę.
Jak wynika zaś z przekazanych Sądowi akt sprawy, decyzją z dnia "[...]" Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w O. (dalej zwany "PINB"), powołując art. 49b ust. 1 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 1202 ze zm.; dalej jako "Prawo budowlane") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm.; dalej jako "k.p.a."), nakazał skarżącej rozbiórkę samowolnie wybudowanego zbiornika bezodpływowego, do którego odprowadzane są ścieki bytowe z lokalu mieszkalnego nr 2 w budynku mieszkalnym wielorodzinnym nr "[...]", położonym na działce nr "[...]" w miejscowości S., gm. M. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia PINB podał, że w toku postępowania ustalono, że opisany powyżej zbiornik został wybudowany na zlecenie skarżącej w 1999 r., a przed przystąpieniem do jego budowy skarżąca nie uzyskała pozwolenia na budowę ani nie występowała ze zgłoszeniem zamiaru jego wykonania do organu administracji architektoniczno-budowlanej. Wskazał, że zbiornik ten wykonany jest z pięciu kręgów żelbetonowych o średnicy 120 cm i pojemności 3,80 m³ i jak wynika z przedłożonej przez skarżącą dokumentacji, odległość pokrywy tego zbiornika od najbliższych okien pomieszczenia przeznaczonego na pobyt ludzi wynosi kolejno 9,06 m i 10,30 m, a odległość ww. pokrywy od granicy działki sąsiedniej, tj. działki nr 23/4, wynosi 2,39 m. Wyjaśnił, że zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego, budowa bezodpływowych zbiorników na nieczystości ciekłe o pojemności do 10 m³ wymaga zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Ocenił także, że w niniejszej sprawie nie zostały zachowane odpowiednie odległości pokrywy szamba od okien pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi, o których mowa w § 36 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 1422 ze zm.); dalej jako "rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.". Skonstatował, że w związku z niespełnieniem warunków techniczno-budowlanych, w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu budowlanego lub jego części do stanu zgodnego z prawem, PINB zobligowany jest do wydania decyzji o rozbiórce obiektu w myśl art. 49b ust. 1 Prawa budowlanego.
