Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 czerwca 2019 r., sygn. II SA/Ol 313/19
Policja
Dnia 4 czerwca 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Janina Kosowska Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant referent Małgorzata Gaida po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 czerwca 2019 roku sprawy ze skargi J. M. na decyzję Komendanta Policji z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie wypłaty wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z "[...]"r., nr "[...]", Komendant Wojewódzki Policji w O (dalej jako: Komendant, organ II instancji) utrzymał w mocy decyzję Komendanta Powiatowego Policji w D z "[...]"r., którą odmówiono J M (dalej jako: skarżący) wypłaty wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.
W motywach uzasadnienia podzielono stanowisko organu I instancji, zgodnie z którym powoływany przez skarżącego we wniosku z "[...]"r. - wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2018r., sygn. akt K 7/15, orzekający niezgodność z Konstytucją RP art. 115a ustawy o Policji, nie może stanowić podstawy roszczenia o wypłatę wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop. Organ wywiódł, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczy jedynie stanów faktycznych powstałych od 6 listopada 2018r., czyli obecnie zwalnianych ze służby funkcjonariuszy. Podkreślono, że w przedmiotowym wyroku brak jest informacji co do jego ewentualnego działania ex tunc. Podniesiono też, że obecnie ustawodawca przedłożył do konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw. W art. 4 projektowanych zmian określono, że "przepis art. 115b ustawy, o której mowa w ust. 1 stosuje się do spraw dotyczących zwolnienia policjanta ze służby wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy", a nadto w skutkach finansowych ustawy przewidziano jedynie wydatki w latach 2019-2028. Powyższe potwierdza, w ocenie organu, kierunek zmiany ustawy oraz skutków działania TK, jedynie do stanów faktycznych na przyszłość. Organ II instancji zauważył również, że doręczone stronie pismo organu I instancji z "[...]"r., odmawiające wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop, nie zawierało tytułu oraz pouczenia, jednakże w świetle ugruntowanego orzecznictwa należało przyjąć, że pismo to stanowi decyzję administracyjną, gdyż zawierało wszystkie konstytuujące elementy decyzji.
