Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 lipca 2019 r., sygn. I SA/Gl 520/19
Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agata Ćwik-Bury, Sędziowie WSA Krzysztof Kandut (spr.), Anna Tyszkiewicz-Ziętek, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 3 lipca 2019 r. sprawy ze skargi A sp. z o.o. w C., Gminy C. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z [...]r. nr [...], wydanym m.in. na podstawie art. 14h oraz art. 14r w zw. art. 233 § 1 pkt 1 i art. 239 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018r. poz. 800 ze zm. - dalej zwana: O.p.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, po rozpatrzeniu zażalenia A. w C. spółka z o.o. (dalej zwany: A., spółka lub Operator) przy udziale zainteresowanej Gminy C., na własne postanowienie z [...]r. nr [...]odmawiające, na podstawie art. 165a § 1 O.p., wszczęcia postępowania z wniosku A w C. spółka z o.o. i Gminy C. (dalej zwana: Gmina) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania tym podatkiem otrzymanej przez Operatora rekompensaty stanowiącej zwrot kosztów realizacji usług lokalnego transportu zbiorowego - utrzymał w mocy postanowienie wydane w pierwszej instancji.
Rozstrzygnięcia zapadły w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Wnioskiem wspólnym z 24 sierpnia 2018 r. A. oraz Gmina C. wystąpili do organu podatkowego o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku od towarów i usług. W opisie zdarzenia przyszłego podano, że Operator jest spółką komunalną, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, której założycielem i 100% udziałowcem jest Gmina C. Przeważająca część (93%) prowadzonej przez spółkę działalności, to działania w zakresie użyteczności publicznej, w tym w zakresie lokalnego transportu zbiorowego jako podmiot wewnętrzny w rozumieniu Rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70. Koszty działalności spółka pokrywa z uzyskanych przychodów, natomiast ujemny wynik finansowy pokrywany był dotychczas w drodze wniesienia dopłaty przez udziałowca w trybie art. 177 Kodeksu spółek handlowych. W przyszłości ujemny wynik finansowy będzie jednak pokrywany w drodze rekompensaty przekazywanej w trybie art. 50 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2017r. poz. 2136 - dalej zwana: UPTZ). Gmina powierzyła Operatorowi, na podstawie stosownej umowy, wykonywanie zadań własnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego uzgadniając m.in., że wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, z windykacji i egzekucji należności opłat dodatkowych z tytułu jazdy bez ważnego biletu lub dokumentu przewozowego, a także z działalności dodatkowej - stanowić będą przychody spółki. Z kolei Gmina opracuje i będzie aktualizować taryfę opłat za przejazdy komunikacją miejską oraz opłat dodatkowych, o których mowa w ustawie prawo przewozowe, z uwzględnieniem stawek biletów ulgowych wynikających ze stosowania ulg ustawowych oraz gminnych. Operator nie będzie miał wpływu na cenę sprzedawanych biletów. Jednakże Gmina będzie rekompensować spółce koszty związane z wykonywaniem umowy poprzez dofinansowanie jej bieżącej działalności. Sposób wyliczenia rekompensaty zaprezentowano we wniosku.
