Wyrok WSA w Łodzi z dnia 13 sierpnia 2019 r., sygn. III SA/Łd 532/19
Ruch drogowy
Dnia 13 sierpnia 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Krzyżaniak (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Ewa Alberciak, , Asesor WSA Małgorzata Kowalska, Protokolant Sekretarz sądowy Renata Tomaszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 sierpnia 2019 roku sprawy ze skargi T. W. na akt administracyjny Starosty [...] z dnia [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu organizacji ruchu 1) stwierdza nieważność zaskarżonego aktu w całości; 2) zasądza od Starosty [...] na rzecz T. W. kwotę 797 (siedemset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania. R.T.
Uzasadnienie
T. W. w dniu 6 maja 2019 r. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na czynność Starosty [...] polegającą na zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu w Miejscowości [...] Gmina [...] na drodze krajowej numer 83. Zażądał stwierdzenia nieważności projektu organizacji ruchu oraz zasądzenia od organu kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa prawnego według norm przepisanych.
Ponadto wniósł o zobowiązanie Starosty [...] do nadesłania wszystkich pism i decyzji związanych z ustawieniem tablicy na działce nazywanej drogą nr 204 w [...] od strony zjazdu z drogi krajowej 83 oraz realizacji ograniczenia tonażowego do 15t, a następnie, obecnie istniejącego 12t, a także tablic informacyjnych o zakazie skrętu z drogi krajowej 83 w miejscowości [...] na działkę nazywana drogą nr 204, co stanowi naruszenie art. 10 ust, 6 i 7 stawy o drogach oraz 7 tejże ustawy, a także art. 8 ust. 1a. Wniósł także o zobowiązanie organu do nadesłania informacji, czy w kwestia projektowanych zmian była przedmiotem posiedzenia komisji do spraw bezpieczeństwa ruchu, a jeśli tak to kiedy i nadesłanie protokołu z posiedzenia.
Starosta [...] w odpowiedzi na skargę wniósł o jej odrzucenie, a w razie uznania, że została wniesiona w terminie i jest dopuszczalna o jej oddalenie. W uzasadnieniu wskazał, że skarga wniesiona w dniu 6.05.2019 r. została złożona "na naruszenie prawa przez Starostę [...] polegające na zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu w miejscowości [...], gm. [...]". Jako podstawę prawną jej wniesienia skarżący wskazał art. 53 § 2a p.p.s.a. Jednocześnie w skardze skarżący zawarł "preambułę" o treści "wezwanie o usunięcie naruszenia prawa skierowaną do Starosty [...] 11 marca 2019 r. Odpowiedź odmowna 4 kwietnia 2019". Z tego względu w ocenie organu można wynieść przekonanie, że złożona skarga została poprzedzona ponagleniem do usunięcia naruszenia prawa. Skarżący faktycznie takie ponaglenie złożył do "Starosty Powiatu [...]" w dniu 12.03.2019 r. lecz dotyczyło ono wezwania do usunięcia znaku drogowego. W wezwaniu tym skarżący wprawdzie poruszył kwestie projektu organizacji ruchu dotyczącego drogi nr 204 w [...] lecz nie domagał się - tak jak w skardze - unieważnienia projektu organizacji ruchu lecz usunięcia znaku drogowego przy zjeździe z drogi krajowej nr 83 na drogę gminną 204 oraz oznaczeń o zakazie skrętu. Tym samym wezwanie do usunięcia prawa przed skierowaniem skargi do WSA nie ma znaczenia dla skutecznego rozpatrzenia skargi w kontekście art. 53 § 2b p.p.s.a., skoro skarga nie została złożona na bezczynność (nieusunięcie znaku) lecz na zatwierdzenie projektu organizacji ruchu. Jego treść ma jednak, w ocenie organu, znaczenie dla oceny skuteczności skargi wobec treści art. 53 § 2 p.p.s.a. Z treści przepisu wynika, że skargę na akty lub czynności, o których mowa art. 3 § 2 pkt. 4 wnosi się w terminie 30 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności. W tym zakresie organ podniósł przekroczenie przez skarżącego terminu do wniesienia skargi, gdyż termin ten - jak wynika z wezwania rozpoczął się co najmniej 11 marca 2019 r. Skoro wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w postaci usunięcia znaku nie dotyczy projektu organizacji ruchu, który jest przedmiotem niniejszej skargi, to oczywistym jest zdaniem organu wniosek, że skarżący nie dokonał przed wniesieniem skargi ponaglenia do wyeliminowania zaistniałego (w ocenie strony) naruszenia prawa, w postaci zatwierdzenia projektu organizacji ruchu. Powoduje to niedopuszczalność skargi.
