Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 7 sierpnia 2019 r., sygn. I SA/Wr 478/19

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Marta Semiczek, Sędziowie: sędzia WSA Piotr Kieres, sędzia WSA Katarzyna Radom (sprawozdawca), Protokolant: starszy sekretarz sądowy Magdalena Dworszczak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 7 sierpnia 2019 r. sprawy ze skargi Gminy M. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług: I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej Gminy M. kwotę 697 zł (sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi jest interpretacja indywidualna z [...] 2019 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na wniosek Gminy M. dotycząca podatku od towarów i usług.

Jak wynikało z akt sprawy skarżąca we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełnionym pismem z 23 stycznia 2019 r., podała że jest jednostką samorządu terytorialnego, w ramach której funkcjonuję jednostki budżetowe i zakład budżetowy. Jednostkami tymi są: Urząd Gminy, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, dwie Szkoły Podstawowe, Zakład Gospodarki Komunalnej (Zakład). Skarżąca z dniem 1 stycznia 2016 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług (VAT). W ramach podejmowanych czynności wykonuje zdania własne oraz prowadzi działalność gospodarczą.

Zakład prowadzi działalność m.in w zakresie sprzedaży wody i odbioru ścieków, co podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Odbiorcami tych usług są mieszkańcy, przedsiębiorcy oraz pozostałe jednostki organizacyjne skarżącej. W dalszych wywodach strona opisała zadania wykonywane przez poszczególne jednostki wewnętrzne skarżącej, będące odbiorcami usług w zakresie dostaw wody i odbioru ścieków. Z przedstawionego opisu wynikało, że ww. podmioty realizują czynności stanowiące działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.; dalej ustawa o VAT), w tym podlegające opodatkowaniu i zwolnione, jak i zadania własne, czyli czynności niepodlegające opodatkowaniu. Zakład w ramach prowadzonej działalności ponosi m.in. wydatki związane z bieżącą eksploatacją sieci wodno-kanalizacyjnej, natomiast wydatki inwestycyjne związane z rozbudową/modernizacją sieci wodno-kanalizacyjnej są ponoszone przez Urząd. W treści wniosku strona opisała realizowane przez Urząd inwestycje. Dodatkowo zakład dokonuje na bieżąco prac remontowych związanych z prawidłowym funkcjonowaniem sieci wodno-kanalizacyjnej oraz ponosi niezbędne wydatki związane ze swoim funkcjonowaniem, jako jednostki organizacyjnej skarżącej, a dokonywane nabycia towarów i usług są udokumentowane fakturami VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00