Wyrok WSA w Lublinie z dnia 18 lutego 2020 r., sygn. II SA/Lu 543/19
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Sędziowie Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca) Protokolant Starszy asystent sędziego Jakub Polanowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lutego 2020 r. sprawy ze skargi S. J. na decyzję Wojewody z dnia [...] lipca 2019 r., nr [...], w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę I. uchyla zaskarżoną decyzję w części utrzymującej w mocy decyzję organu pierwszej instancji oraz uchyla decyzję Starosty [...] z dnia [...] maja 2019 r., nr [...], znak: [...]; II. odrzuca skargę w pozostałej części; III. zasądza od Wojewody na rzecz S. J. kwotę [...](pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] maja 2019r. Starosta B. zatwierdził projekt budowlany i udzielił [...] Sp. z o.o. w W. pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej [...] z wewnętrzną linią zasilającą na działkach nr: [...] położonych w Ł.. Organ stwierdził, że zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r.- Prawo budowlane (Dz. U. z 2018r, poz. 1202 z późn. zm.) przed wydaniem decyzji pozwolenia na budowę organ administracji architektoniczno-budowlanej dokonał sprawdzenia zgodności projektu budowlanego z ustaleniami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Ł. zatwierdzonego uchwałą Nr [...] Rady Gminy Ł. z dnia [...] października 2003r., wymaganiami ochrony środowiska i przepisami techniczno-budowlanymi. Dokonał również oceny kompletności projektu budowlanego, w tym posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, a także zaświadczenia o przynależności projektantów do właściwej izby samorządu zawodowego. Według organu inwestycja jest zgodna z ustaleniami uchwały nr [...] Rady Gminy Ł. z dnia [...] października 2003r. w sprawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego [...]. Działki nr ewid.[...] i [...] położone są w obszarze oznaczonym symbolami RP, ZŁ, opisanym jako Strefa 9 Strefa przywierzchniowa [...] o funkcji podstawowej upraw polowych. W zakresie ochrony i kształtowania środowiska obowiązuje kontynuacja rolniczego użytkowania terenu, ochrona rozległych panoram widokowych przed zabudową i zeszpeceniem, pozostawienie otwartych, eksponowanych widokowo terenów rolnych, przeciwdziałanie degradacji struktury ekologicznej i fizjonomii krajobrazu. W zakresie zagospodarowania terenu obowiązują zapisy dotyczące symbolów : RP, ZŁ - uprawy polowe, łąki, zasady zagospodarowania: utrzymanie dotychczasowego sposobu użytkowania, utrzymanie istniejących samotniczych siedlisk z możliwością rozbudowy w granicach obecnych działek, zakaz lokalizowania jakiejkolwiek nowej zabudowy kubaturowej, zachowanie licznych cieków wodnych. Zgodnie z § 13 ust. 2 planu w zakresie rozwoju telekomunikacji projektuje się sukcesywną rozbudowę sieci telefonii komórkowej w celu zapewnienia pełnego pokrycia obszaru gminy; dla potrzeb stacji bazowych cyfrowej sieci telefonii komórkowej należy wydzielić działki na terenach rolnych, zlokalizowanych w miejscach zapewniających dobre pokrycie obszaru; stacje w pobliżu terenów zabudowanych wymagają każdorazowej pozytywnej opinii Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Organ wskazał, że zgodnie z stanowiskiem Wójta Gminy [...] oraz Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w L. brak jest podstaw do kwalifikacji planowanej inwestycji do przedsięwzięć mogących znacząco bądź potencjalnie oddziaływać na środowisko zawartych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (tekst jednolity z 2016r. poz. 71), w związku z czym nie zachodzi konieczność uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę inwestor dołączył oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz 4 egzemplarze projektu budowlanego. Zdaniem organu inwestycja nie spowoduje ograniczenia działek sąsiednich w zakresie zapewnienia dostępu do drogi publicznej; możliwości korzystania z kanalizacji, wody, energii elektrycznej cieplnej oraz ze środków łączności, dopływu światła dziennego do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi, uciążliwości spowodowanych hałasem, wibracjami i promieniowaniem, a także nie spowoduje zanieczyszczenia wody, powietrza, ani gleby.
