Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 maja 2020 r., sygn. IV SA/Wa 28/20
Zagospodarowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Grzegorz Rząsa Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Golat (spr.) Sędzia WSA Wojciech Rowiński po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 13 maja 2020 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi [...] S.A. z siedzibą w [...] na postanowienie [...] z [...] października 2019 r., znak [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu o warunkach zabudowy 1. uchyla zaskarżone postanowienie; 2. zasądza od [...] na rzecz strony skarżącej [...] S.A. z siedzibą w [...] kwotę 100 zł (sto) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia [...] października 2019 r., nr [...] Dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w [...], działający na podstawie pełnomocnictwa Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: "organ" lub "GDDKiA"), odmówił [...] S.A. z siedzibą w [...] (dalej: "skarżąca") uzgodnienia warunków zabudowy dla inwestycji, polegającej na budowie budynku handlowo - usługowego wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi na terenie działek nr [...] i [...], położonych w m. [...] gm.[...], przy drodze krajowej nr [...].
W uzasadnieniu organ przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
Pismem z 7 października 2019r. Urząd Gminy [...], w związku z wnioskiem pełnomocnika [...] S.A., wystąpił o uzgodnienie projektu decyzji o warunkach zabudowy, dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego, wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi na terenie działek nr [...] i [...], położonych w m. [...] gm. [...] przy drodze krajowej nr [...].
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad postanowieniem z [...] października 2019 r., nr [...] odmówił [...] S.A. uzgodnienia warunków zabudowy dla przedmiotowej inwestycji. Organ podniósł, że zapis pkt. 4 ppkt 6 projektu decyzji Wójta Gminy [...] z dnia [...] października 2019 r. o warunkach zabudowy nr [...], dotyczący skomunikowania ww. działki posiadający brzmienie: "obsługa pod względem komunikacyjnym projektowanym zjazdem publicznym z drogi publicznej krajowej ([...]dz. ozn.[...]) - na warunkach ustalonych przez zarządcę drogi" nie jest możliwy do zaakceptowania przez zarządcę drogi. Organ zaznaczył, że działka nr [...] posiada wprawdzie dostępność komunikacyjną do drogi krajowej, lecz istniejący zjazd jest wyłącznie zjazdem indywidualnym, który zgodnie z § 76a pkt 2 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. z 2016 r., poz. 124 ze zm., dalej: "rozporządzenie") nie odpowiada wymaganiom technicznym i użytkowym dla zjazdów publicznych. Tym samym nie spełnia on wymagań w zakresie dostępności komunikacyjnej do planowanej przez wnioskodawcę inwestycji (budowie budynku handlowo-usługowego), która winna być obsługiwana zjazdem publicznym, o którym mowa w § 76a pkt 1 cyt. rozporządzenia.
